Отправлено: 08.10.07 17:31. Заголовок: ЭРЗЯНЬ РАСЬКЕНЬ ПАЗНЭНЬ КЕМЕМА ВАЛКС_ СЛОВАРЬ ЭРЗЯНСКОЙ ТРАДИЦИОННОЙ РЕЛИГИИ
Алганжей-кудо ды кардаз ютксо чова рунгосо эриця, сон а неяви весемене. Моли яксяргонь левкс ёнов. Ломанень ды ракшань куловтыця. Ормань апаро вий , сонзе эйстэ эрсить знярыя ормат; те Озадо аштиця алганжей (рахит), знярдо эйкакшонть ловажанзо касыть апарсте ды эйкакшось а якави, озадояк а аштеви.Келькундавтыця алганжей знярдо эйкакшось а машты кортамо, келезе а панжови, коськавтыця алганжей, эйкакшось коськи, тееви прок сулейть. Теть орматне паневить вийшкиэрийне, содыцяне, Сынст панемга эряви муемс Алганжей тикшенть, конась касы пандо чирева, нупонь юткова, сон вандолдыця. Эйкакшонть васня шлясызь- нардасызь, ведьпрясто лакавтозь алганжей тикше ведьсэ, мейле эйкакшонть мацтясызь масторов, вельтясызь кшинь очкосо- юдмасо ды вийшкиэриесь-муницясь, вачкои те очконть ланга ды мери;-Я! Инешкипаз, чангодть! Паз, чангодть! Те авуль очконть чаван- парян, озадо аштиця, келькундавтыця, коськавтыця алганжеенть пазонь эйдестэнть(ёвтави эйденть лемезе) панян. Пачкодезе-молезе, пазонь лезе улезе. Паз, чангодть! Инешкипаз, чангодть!» Те коенть ютавтомасто эйденть аванть ды пичкавтыцянть юткосо ветяви истямо кортамо; -Кинь, истя чават. Парят? –кевкстни авась. -Веси алганжейтнень чаван, панян.- каршо мери пичкавтыцясь. -Сестэ чавт, сестэ панть, куломазост чавить, лисемазост парить-панить. Те кортамось ёвтави-кортави колмоксть.
Алганжей.Таинственное , злое существо живущее во дворе, оно невидимое , создает смертельную опасность для людей и скота. Так же является духом болезни, сидячего(рахита), немого(заикание, немота), иссущающего (когда ребенок худеет на глазах). Его изгоняют при помощи эрзянской магии с использованием специальной травы. Алганжей тикше –Папоротник Линнея ( споровое травянистое растение с сильно рассеченными листьями). Ребенка сначала целитель (ница) омывают отваром алганжей травы , который готовится на живой воде –ведьбря собранной из семи источников. Затем ребенка ложат на пол , накрывают хлебным корытом, по которому целитель хлестает алганжей травой, приговаривая;- Создатель, благослови! То не по корыту бью, то сидячего, немого, иссушающего алганжея выгоняю, изгоняю!
Во время этого действа между матерью ребенка( мать в это время находится за дверью) и целителем происходит следующий диалог; - Кого так бьешь? -спрашивает мать. -Всех алганжеев бью, всех алганжеев изгоняю.-отвечает целитель. -Ну ,бей ,коли так, бей их хорошенько, всех изгони, до смерти всех алганжеев перебей! Вопрос и ответ повторяются троекратно.
Алексеев Кузьма второй эрзянский пророк, первым был Тюштя, по преданиям в конце 20-го тысячелетия родился третий, последний наш пророк , пока его имя и место пребывания является тайной, это очень опасно для его жизни, в России своих пророков не любят, любят и создают лжепророков, и преклоняются перед пророками других народов. Кузьма Алексеев родился в крестьянской семье в селе Б. Сеськино Нижегородского уезда в октябре 1764 года. В то время шла тотальная, насильственная христианизация эрзян, осквернялись могилы предков, сжигались на них надмогильные срубики, вырубались священные деревья и репешти, на местах священных источников как грибы после дождя строились православные храмы и монастыри. Эрзянские селения вытеснялись с плодородных земель, жителей часто переселяли в русские села и наоборот русских жителей, в эрзянские села, дабы быстрее стереть этническое самосознание эрзян. Многие были вынуждены бежать в Заволжье, многие просто были уничтожены, в первую очередь конечно жрецы и жрицы. Под страхом наказания заставляли вешать иконы в избах, давать првославные имена своим детям. Кузьму тоже родители были вынуждены крестить, ибо не сделав этого ,сразу же начинались гонения, резко повышали налоговые поборы. Всех насильно заставляли посещать церкви, не пойдешь в церковь, постригут и айда в царскую армию, до самой смерти. Несмотря на эти давления эрзяне сохранили не только свое самосознание , но и религию , в тайне от церковных соглядатаев проводили озксы-моления, по обычаю предков. К 1804 году, геноцид со стороны церковников и царизма как никогда усилился, поднялось национально-социально-религиозное освободительное движение среди эрзян Терюшевской волости. Алексеев Кузьма к тому времени, побывавший во многих весях, научился грамоте, от корки до корки прочитал святые догматы православных, и понял истинный смысл веры православной, это религия чужда менталитету эрзян, ибо оно пропагандирует не любовь к богу, а страх наказания, религия духовного рабства и обмана, явного идолопоклонства перед изображениями людей на досках, иконах которые объявляются, святыми. Чего нету в эрзянской религии. Работая много лет на лесозаготовках, в тех местах где зачинался род эрзянский, дыша одним духом с предками, Кузьму начал посещать посланник Творца Мельседей, со своими откровениями, в этих откровениях Кузьма узнал о предстоящем крахе тоталитарной Православной религии, несмотря на всяческое насильственное приобщение жителей России к ней, со временем по откровениям полученным через Мельседея , Кузьма узнал о трагедии которая ожидает эрзян, это полное обрусение, духовное и физическое рабство. Единственный путь это возрождение этнической религии, языка,
уклада жизни, опираясь на опыт предков. Поэтому Кузьма возглавил национально-освободительное движение эрзян, отстаивал права эрзянского населения, в продажных, как и ныне судах, того времени. Проводил эрзянские моления и проповеди, во время которых происходило чудестное исцеление страждущих, ибо Кузьма был наделен великой силой Инешкипаза, создались дружины самообороны от осквернителей могил и святых мест эрзян, было лишь одно условие не проливать кровь первыми, лишь в случае кровопролития со стороны церковников и их дружин, разрешалось применять силу и оружие. Втечении 3-4 лет практически вновь, спонтанно, образовалась эрзянская автономия государственность в терюшевской волости, ибо эта волост,ь являлась когда- то сердцем государства Эрзянь Мастор во главе Инязора Пургаза. Естественно в нижегородчину с Московии пришли дополнительные дружины для подавления вольнодумцев. Царские дружины во главе с церковниками окружали эрзянские селения и пытками пытались вытравить эрзянский дух , Кузьма Алексеев видя страдания своего народа, полностью взял всю вину за вольнодумство на себя, хотя эрзяне умоляли его спастись, во имя будущего народа, в Заволжье, но Кузьма выбрал не путь бегства, а сам пришел в лапы убийц в рясах, Все население Б.Сеськина было согнано на площадь, где наспех соруженом, эшафоте , вершился суд. Кузьме священник предложил отречься от своих проповедей, и в знак примирения поцеловать крест и покаяться. Кузьма отказался, в замен призвал эрзян помнить о его словах, беречь свой язык и культуру, духовность. Получив 80 ударов плетью , не разу не вскрикнув при этом , Кузьму потащили в Нижний Новгород где ему каленым железом выжгли тамгу на лбу, разорвали ноздри и в кандалах угнали этапом в Сибирь, дальнейшая его судьба неизвестна. Русские газеты того времени, пестрели негативом и шельмованием относительно Алексеева Кузьмы. Его называли шарлатаном и выскочкой, но среди эрзян он был, есть и будет светочем, Пазмарием –пророком . -Да будет свято его имя! Да , будет так! К великому сожалению пророчество Кузьмы, практически сбылось, у нас эрзян практически вытравлен дух эрзянский, забывается язык, обычаи, жизненный уклад предков.- Эрзяне ,проснитесь! Будте людьми, вершителями своей судьбы. Грязь и ложь, не спрячешь от предков и Инешкипаза, когда придет время предстать пред ними.
Пожертвония для покупки жертвенных, животных, меда, другой ритуальной пищи и снеди для проведения обрядов, и молений. Само жертвенное животное, ритуальная пища.
Анге (Анге Патяй)-Инешкипазонь ни, чачсь Инешкипазонть мелензе коряс чи валдосто ды иневедьстэ.Шкинемань тувтал.Седи домкасто ловнок Анге Патядонть «Масторава» ёвтамостонть.
Созидающий принцип, Богиня созданная из солнечного света и воды . Более подробно читайте о Анге в эпосе «Масторава».
Благословение , защита от темных сил, отправляющихся в дорогу, брачующихся. идущих армию, начинающих какое-либо дело. Благословляющая(ий) , обычно мать, бабушка, дед, отец или один из супругов , ставят на стол ритуальный хлеб, с солью, медовый напиток, зажигают. свечу , разрешается зажигать Родовую свечу, ритуальный напиток позу, в чашку наливается живая святая вода –ведьбря, ритуальный нож.. Благословляемый становится на колени лицом на восток перед столом. Благославляющая сначала свечой, делает защитные круговые движения по ходу солнца над благословляемым, произнося защитную молитву, затем то же действие производит держа в правой руке ритуальный нож, под конец омывает , обрызгивает живой водой. Дает глоток ритуального напитка, живой воды, кусочек ритуального
хлеба.Дарится заранее приготовленный амулет-оберег ( вышытые на платочке, вырезанные на липовой или яблоневой дошечке, охранные эрзянские символы-знаки). Отправляющийся из дома должен переступить правой ногой через порог и три раза правой рукой коснуться дверного косяка. Благословляющая говорит при этом ;-Как в добром здравии выходит из дома, пусть таким же и возвращается! Сила создателя, помощь предков. Да, пребудут с ним! Инешкипаз, благослови и сохрани! Когда уходящий выйдет через ворота двора, благословляющая выплескивает живую воду вслед за ним и говорит;- Как чиста и сильна , эта вода! Пусть таким же будет его дело и путь! Создатель, благослови и сохрани. В течении суток нельзя дома не мыть, не подметать полы. Молитва оберег, благословение и защита от сил зла. О, Инешкипаз! О, Великий Творец! Благослови дитя свое, сбереги его, сохрани! От чар темных сил, от всякого зла, дитя свое огради! С силой Создателя, с волей Творца. Защитные круги, над ним делаю я, Да оградят в пути, они от всякого зла. Делаю спереди, сверху и с зади, Слева и с права и под ногами. Сила Создателя , помощь от предков, В таинстве этом, присутствуют с нами. На верх и на низ , силу я дуну, На лево я плюну, на право я плюну, Всякую нечисть с пути его сдуну. Доброе здравие, силу , удачу, Помощь предков, в делах в придачу, Защитой и твердью, оберегом мощным, Да, будет молитва эта всегда! Инешкипаз-Великий Творец! Благослови! Спаси, сохрани и сбереги!
Армо Селмо марто ливниця, пазонь, ды кирдийтнень мелест топавтыця.
Буквально старец наделенный багажом жизненного опыта, часто это слово является вторым корнем сложных слов обозначающих названия держателей (Кельмеатя-держатель холода и т.д.) так же символизирует мужское начало.
Веси озныцятне –чекицятне стить куманжа лангс ды кедест кепедьсы верев эрьватась мери «Паз, чангодть!» ды колмоксть сюкони модамасторс. Мейле велень раськетне пурнавить буева ды теске ушодыть ознома ямонть, озкспалтнень варчамо, од ломантне ушодыть, раськень налксемат, морамот, киштемат, сыретне Пазморот ды Раськень морот. Кадовикс озкспалтнень явшесызь нужачисэ эриця ломантнене ды пурныцятнене. Састынькине велень раськесь срады чопоньпелев кудова.
Атянь озкс-общинное моление, посвященное Инешкипазу, держателям, поминание предков. В год он проводится три раза, весной(Атянь озкс, ливтема –совавтома озкс), летом (Велень озкс) и осенью (Норов озкс). Община собирает денежные пожертвования, на покупку жертвенных животных, воска, меда и других продуктов для приготовления ритуальной обрядовой пищи. Проводятся подобные озксы в постоянных местах проведения это репештя, молельная поляна в лесу, или же Озномалей , возле реки, где растут священные молельные деревья. Жрец заранее назначает помощников, кашеваров, разносчиков ритуальной пищи и обрядовых напитков и т.д. Утром дня моления , жертвенное животное украшенное венками из цветов, вышитыми полотенцами, и разноцветными лентами, проводят по улицам села. В переди процессии идет молодой парень, котрый несет стяг-герб моления, заним ведут быка, за быком несколько запряженных разукрашенных повозок, куда складывают обрядовые продукты, и пожертвования сельчане, все это сопровождается ритуальными песнями и наигрышами на национальных инструмениах, нудеях, кайга и т. д. Жертвенное животное , заводится на молельную поляну и привязывается к столбу жертвенных животных. Жрец окатывает жертвенное животное холодной водой, обращается с молитвой Инешкипазу, что бы жертвенное животное было принято создателем. Инешкипаз! Создатель ! К тебе протягиваем свои руки, До самой земли склоняем свои головы. Тебе посвящаем свое моленье, Для тебя наша жертва, ритуальные наши хлеба. Прими, возьми и благослови! Прими –возьми, Создатель, благослови! Инешкипаз, благослови! Затем помошники, готовят чашу для крови ,чтобы ни одна капля не упала на землю во-время заклания жертвенного животного, и ритуальным ножом жрец приносит в жертву животное. Собранная кровь , выливается в ямку под жертвенным камнем и место вокруг камня обновляется обсыпается свежим белым речным песком. Затем жрец делает живой огонь путем трения и зажигает ритуальные костры, над которыми на рычагах подвешены котлы, где будет вариться поминальный ритуальный обед.
Помошники снямают шкуру с жертвенного животного и вешают его на шест, возле священных деревьев. Мясо начинают разделывать, а в это время пришедшие на озкс раскладывают свои поминальные обрядовые подношения на ритуальные столы, под священными деревьями, накрытыми специальными ритуальными скатертями. Старший жрец с Атянь пазонь штатол , обшинной ритуальной свечой, в яндаве(специальный
подсвечник вырезанный из цельного ствола дерева, липы или яблони, в виде лодки, ручки которого имеют форму птичьих голов, или лошадей) в руках подходит вместе с младшим жрецом помошником к священным деревьям, ритуальным столам лицом на восток. Остальные молящиеся становятся на колени за жрецами, начинается обряд обращение к Инешкипазу. Произносится его молитва, сначала жрецами, повторяют остальные. После этого обращения все три раза сколоняют до самой земли свои головы произнася при этом :-Инешкипаз, благослови! Благослови! Благослови!. После этого жрец обращается к присутствующим :- Соплеменники, односельчане! Теперь , давайте, призовем-помянем своих предков, пригласим души ихние на наше моление. Все вслед за жрецами произносят молитву поминовения предков. Делая поклоны, каждый молящийся про себя вспоминает имена своих Предков и зовет их на поминальное ритуальное угощение. Старший жрец с Атянь штатол, помощник с чашей и рутальным ножом подходят к ритуальному столу. Старший жрец Атянь штатолом делает над каждым ритуальным хлебом, затем всем столом восемь кругов по часовой стрелке, освящая обрядовую пищу. Говоря пр этом;- Инешкипаз, благослови! Долго ждали , примите же возьмите же, от чистого сердца! Помощник жреца отрезает по кусочку от ритуальных хлебов ложит их в чашу. Молящиеся по очереди подходят к жрецам , которые каждому дают ложку медьарво(ритуального медового кушанья), глоток риткального пуре, благословляя их. Многие молящиеся заранее готовят к молению свои пожелания к Создателю , держателям, предкам в виде нарисованных на бересте символов, вышитых на платочках, полотенцах, Кусочки бересты Кидают в костер ритуального огня, а платочки и полотенца развешиваются на молельных деревьях и шестах, с пожелания исполнения своих благих помыслов.-Инешкипаз , благослови! Пусть мольбы наши. Просьбы наши дойдут до тебя. Да исполнятся они! Инешкипаз, благослови и помоги! Во время Атянь озкс на праздники Великого дня (пасхальной неделе) проводится обряд ракшань ливтема-совавтома выгона скота. В близи молельной поляны на двух буграх от жертвенного ритуального костра, жрецом зажигаются на каждом бугре по костру.Над буграми из шестов делается арка в середине которой ставится чаша где жрец от ритуального огня зажигает новый огонь, или огонь нового дня.От этого огня зажигаются горшки с углём, политым маслами, принесенные хозяйками каждого дома, так зажигается новый огонь, или огонь нового дня. Перед этим утром каждая хозяйка тушит очаг, банную печь. От нового благословенного огня зажигают заново очаги, печи , после прихода с моления. Пастухи и их помощники Пригоняют сельское стадо и прогоняют туда и обратно животных под новым огнем. Старший жрец обкуривает, благословляет их благовонными ритуальными травами, помощник обрызгивает ритуальной брагой, Молящиеся , стремятся угостить своих животных ритуальным хлебом. Старший жрец произносит молитву;-
Я! Создатель, Благослови! Солнца держатель, обереги нас , помоги! Пусть прольются тёплые-спокойные дожди, уродятся вполях, в огородах наши посевы, хлеба, преумножится и будет здоровым наш скот, женщины народят и преумножат наш народ. Оберегите нас от урагана, града , заморозков и нежданных бед. От воров, от колдунов, от всякого лиха и зла. Предки рода нашего, будьте и Вы надежной защитой и опорой, ныне живущим! Инешкипаз, благослови! Творец, благослови и помоги! Все молящие на коленях с поднятыми к небу руками вторят жрецу, и делают три поклона до самой земли говоря;-Инешкипаз, благослови!Создатель, благослови! Творец, благослови! После рассаживаются по родам , расстилая скатертя, разнощики пищи разносят ритуальный поминальный суп, каши, пуре и другую приготовленную, принесенную жертвенную пищу. Жрец , собранные ломти ритуальных хлебов, мясо жертвенного животного , яйца, дает пастухам , благославляя их на сохранение общинного скота. После поминального обеда начинается веселье, каждый стремится показать свое мастерство в пении, в танце, в национальной борьбе, перед Создателем, держателями и предками, до самого заката продолжается праздненство, затем благодаря Жрецов , и их помощников, низко кланяясь перед молельными деревьями ишестами, люди расходятся по домам. Оставщшуюся жертвенную пищу раздают нуждающимся, и малоимущим, Кости жертвенного животного закапываются в землю около священных деревьев.
Ава- буквально с эрзянского переводится как мать, женщина, женское начало. Символ созидания и почитания . Практически всегда, имена держателей стихий и стихиалий, в эрзянском языке двухосновные Ведь –вода , Ведень+кирди( воды хозяин держатель) в большинстве же случаях, эти держатели называются как Ведьава , Вирьава и т.д. Вся Вселенная состоит из сплетения двух энергий . Это мужского и женского начала, плюса и минуса, побуждения к творению, творение. Любое существо, как на физическом, так и на духовном плане обитания состоит из этих начал, зная это, наши предки, стремились обращаться к хозяевам стихий, держателям как женскому началу ибо это- творение, всязи счем имена многих держателей прочно вошли в обиход со второй основой ава. Атя, кирдий тоже, тождественны, по смыслу и форме в названии и обращении к держателям.
Знярдо озолматне ёвтавить, аватне каванить вейкест –вейкест коинзамо озкспалсо ды авань позасо (брагасо), кундыть Покштяст лемест. Ушонь куринкасо, те шкастонть, кудонть икелев пуромить од ават , тейтерть. Атянь штатолонть марто, озныцятне келейстэ панжсызь кудонь кенкшнень ды ортатнень, серьгедьсызь куринкасо учиця од аватнень, кудов. Од аватне арыть мельцек-мельцек ортатнень малава, ды сюконить сыретнене . Сыретне соватсызь аумок лисезь мирдене аватнень кудов .Озавась, тердьсынзе чиполасо, коинзамо морганть икелев, ды эрьбасо, локшинесэ, колмоксть вачкодьсы од аванть кутьмерь ланга ды мери –« Алыяк! Алыяк!» . Од авась тарги зепестэнзе пидезь артозь сараз ал, ды путсы морганть лангс. Тензе кандыть брага ды нолдасызь ушов. Косо анокставозь эземнень лангс, ливтить озкс палт, пуре, ды веси од аватне, тейтертне каванявить. Моравить коень морот, пазморот, ютавтовить раськень налксемат. Од аватнень туевть алтне, сеске керсевить ды явшевить сыре аватнене, конатне сынст сэвсызь, ды арсить од аватнене ламо шумбра –превей эйкакшт, пазчангодт ды шумбрачи. Велесэнть пурнавить истят 4-5 озкскужот, конатнене совсить 10-40 кудот. Эрьва озкскужонь аватне, киштезь-моразь якить инжекс вейкест-вейкест туртов , икеле ардыть (алашасо) , палмань коната мазылгавтозь викшнезь нардамосо ды палманенть прясо чувтосто керязь алашань пря , те палманень лангс озы наян ава, ды моразь киштезь туи куринкатнева, иго-гокснезь. Озкскужотне каванить вейкест- вейкест. Ламо киштемат, морамот, нурька морынеть, велесь жой моли, кенярьксчи- покшчи. Омбоце чистэ, атянь чистэ (пн) веси таго, од аватнеде башка, пурнавить озкскужотнева, ютавтови озкс , озкспалсо каванямка, чокшне Атянь штатолонть тапарясызь коинзамо викшнезь нардамо потс, ды сундерьгадозь соватсызь шабра кудос коната совси те озкскужонтень, косо сон ванстови сы иес. Икелев молить колмо ават . Кедьсэст чувтосто керязь мандот конатнене понгавтнезь баягинеть, парсей суреть, ды эрьва тюсонь лентат. Мейле мельгаст (алашасо) таго колмо ават, ласте палмань лангсо. Мельгаст таго колмо ават, васенцекс азоравась, конань кудос ванставомо кандови Атянь штатолось, омбоце аванть кедьсэ Атянь штатолось, колмоценть кедьсэ шумбракши, поза кече марто , те ютазь Покшчинть-озксонть азоравась. Атянь штатолонть, сы иестэ, ванстамо кудазортне вастыть ды каванить коень ютавтыця аватнень. Мейле пазчангонь ды паронь арсезь озкскужонь ломатне туить эсь кудоваст.
Авань поза , один из праздников Инечи-Великого дня. Проводится и готовится он, как и моление Бабань каша, женщинами. За 3-4 дня до этого праздника проводится обряд зачинания ритуального напитка поза, отсюда и название Авань (женская) поза (ритуальный напиток). В среду вечером , из того дома где хранилась в течении прошедшего года Родовая свеча , две молодые женщины идут приглашать женскую половину братчины-общины на ритуал зачинания позы-браги (позань човурямо). В каждом доме, приглашаюшим дают по сырому яйцу. В четверг в дом общины-братчины, собираются женщины, принося с собой по ведру муки и солоду. Затем Озава, старшая из женщин, проводит сам обряд завода позы- браги. Зажигают свечу –штатол, и все произносят молитву;-«Инешкипаз-Творец! Благослови! Пусть удастся наша брага, пусть будет счастливым и удачным год. Инешкипаз, благослови!» Затем Озава делает свечой-штатолом восемь кругов по часовой стрелке над кадкой-парем, с брагой. Когда брага зачата, жарится на сковородке яичница из собранных на кануне яиц, все женщины вслед за озавой произносят молитву;- Инешкипаз-Творец! Благослови! Дай нам здоровья, пусть уродятся наши хлеба, преумножится наш скот. Пусть будет, чем поминать наших предков, подать нуждающимся и страждущим. Инешкипаз, благослови!» После молитвы все приступают к трапезе, едят яичницу, при этом каждая поминает своих предков, после чего расходятся по домам. Часть женщин на следующее утро приходят помогать хозяйке, варить брагу, готовить ритуальную пищу и принадлежности к завтрашнему молению. В воскресенье из каждого дома общины приходит по одной женщине , одетой в новую праздничную эрзянскую одежду, приносит с собой ритуальный хлеб Лувкши-шумбракши, блины , лепешки, ракладывают их на ритуальном-молельном столе, который находится на восточной стороне избы, женщины так же приносят с собой свечи-штатолы, заносят Родовую свечу. Озава путем трения делает живой огонь и зажигает родовую свечу, от Родовой свечи, каждая из женщин, зажигает,
принесенную ею свечу. Свечи расставляются на молельном столе среди ритуальной пищи. Начинается само моление. Озава с Родовой свечой в руках произносит сначала главную молитву Инешкипаза, затем главную молитву поминовения предков, вслед за ней, эти молитвы повторяют все присутствующие.( русский перевод этих молитв смотри в «Молитвослове эрзянской этнической религии».Закончив молиться, приступали к ритуальной трапезе, всмоминая имена предков, приглашая их на сотрапезничество. В это время перед домом собираются с пением ритуальных песен, молодые женщины. Участницы моления настежь открывают ворота и двери, выходят встречать молодых. Молодые женщины становятся в ряд низко кланяются старшим , которые вводят их в молельный дом. Каждую вышедшую недавно замуж молодушку, подводят к ритуальному столу и наклонив ее голову, слегка три раза, стегают прутиком вербы или кнутиком по спине , при этом, приговаривая;- «Несись! Несись!». Каждая молодушка, вынимает из запазухи крашенное сваренное куриное яйцо и кладет ее на ритуальный стол. Старшие приподносят ей ковшик браги и затем провожают во двор. Здесь из досок устраивают скамейки, выносят брагу и ритуальную пищу, молодушки начинают трапезничать, пить брагу, петь обрядовые песни,танцуют национальные танцы и играют в народные игры. Принесенные молодушками яйца, старшие разрезают и съедают, с пожеланием здоровья, чадородия и благополучия молодушкам. В больших селениях обычно собирается около 3-4-х братчин-общин, в среднем по 10-40 домов, по окончании молитв, братчины с шумным шествием начинают ходить друг-другу, в гости. Братчиное шествие сопровождается веселым шумом шутками и прибаутками , впереди шествия на ипровизированных лошадях скачут трое женщин ( палка на одном конце которого вырезана голова лошади, украшенная колокольчиками, лентами) , подражая лошадям, порой кричат;-«Иго-го!», или же делается чучело лошади, которое несут на палках , все поют, пляшут, кругом царит веселье. Погуляв, немного вместе, каждая братчина возвращается к себе, снова угощаются ритуальными ятствами и под вечер расходятся по домам. На следующий день, вновь с припасами озкспалами ,собираются вместе, молятся, поют пазморот- гимны богу, угощаются. Молодушки в этот день не присутствуют. Вечером Родовая Свеча, переносится в соседний дом, где в следующем году пройдет Авань Поза на хранение, вернее сказать перевозят на (лошадях), считается, для родовой свечи это очень почетно и уважительно. После ( алашат-лошадей) идут три женщины в переди хозяйка дома, где будет храниться Родовая Свеча, в руках у второй Родовая свеча, у третьей Шумбракши-ритуальный хлеб и кувшин с поза-пуре. Хозяева дома угощают пришедших праздничным ужином, после чего все расходятся по домам.
Держательница овина, сооружения, предназначающегося для сушки снопов, перед обмолотом. В настоящее время используются навесы для сушки сена, лечебных трав, приправ, грибов, корнеплодов и пр. Для того, что бы сохранился урожай, хорошенько просох. Держательнице овина проводят специальное моление , обычно на пасхальной неделе в четверг. Утром возле навеса –овина, режут петуха, кровь пускают в землю, специальная ямочка накрытая камнем. Петуха дома варят. В обед домачадцы собираются возле овина-навеса, приносят с собой жертвенную пищу (варенного петуха, шумбракши –ритуальный хлеб, поза-пуре, блины, каши и другую снедь), растилают обрядовое покрывало возле овина ,на котором раскладывается принесенная жертвенная снедь. Хозяин зажигает свечу и произносит молитву Авнявы (смотри в молитвослове). Затем, присутствующие едят жертвенную снедь. Для авнявы отламывают, и оставляют ломтик ритуального хлеба, и наливают в чашку брагу. К Авняве обращаются так же при болезнях младенцев. Для этого собирают росу возле овина –навеса, умывают им там же младенца и произносят следующую молитву;-« Инешкипаз! Благослови! Авнянь ава, возьми с младенца крик и хворь, дай ему спокойную тихую жизнь и крепкое здоровье!»
Так же исцеляется, диатез и прочие кожные высыпания у младенцев, при умывании и заговаривании слегка секут по ягодицам, вербной веткой младенца , пугая, выгоняя болезнь.
Азор- хозяин, двухосновное слово, пришедшее из прафинно-угорского общего языка . Ас-Оз+Ор-ар, смысл следующий Ас –это шустрый, смышленый , всезнающий человек, дух. Ар, ор- жить , житель, жизнь (для сравнения жизнь на языках многих ф-у. народов произносится как; эряф, эрямо, elema и т.д.). Утверждения некоторых лингвистов, что это индоиранское заимствование я считаю не состоятельным.Духов держателей называют азорами – хозяевами. Азорава- буквально переводится как, хозяйка.
Айгор озкс- вант алашань озкс.
Смотри Алашань озкс.
Ал-те коинзамонь, аноксонь ярсамопель. Сонзе лувозо чачома-касома, раштамо. Яйцо является одним из элементов ритуальной обрядовой пищи, оно символизирует плодородие, богатство.
Алатырь камень –мифологическое понятие , по преданиям на Великом Озере сесть остров на том острове камень силы. Используется во время заговоров от болезней.
Веси сюконить ды эсь мельсэст евтыть сюкпрят Инешкипазонтень, ды сонзе аравт кирдийтнене, Покштятнене-Сэрдятнене, озксост марямга, ды алашаст ванстомга –пирямга. Озатятне колмоксть ютасызь Шумбракшитнень, кавто кедьсэ токасызь эрьватанть ды мерить:- «Паз, чангодть!». Колмоцедэ ютамсто, икелев молицясь, саи кедезензе пеель, чакш, ды эрьва Шумбракшистэнть кери кшипелькс, путсы чакшонтень, мейле те чакшось валяви анокскевенть вакс, мода потс. Веси озыть, ушодыть озксямонть ды брагань ярсамо –варчамо, эрьватась каи аламнешка брага ды сюкони озксчувтотнене. Цёратне ярсамсто ушодыть кезерень Пазморонь морамо. Чокшнень пелев састынькине озныцятне срадыть кудова. Саить Шумбракшинь палт, ды кудосо максызь алашатнене, ды путыть Кардо-Сярконтень.
Алашань Озкс (Айгор, лишмень) – моление проводимое в честь лошадей , обычно проводится один раз в три года, в некоторые тяжелые годы падежа скота, наоборот около трех раз в год. Время проведения моления , в конце лета 31 августа, после посева озимых. Проводится в молельном овраге под священными липами или соснами. За несколько дней до проведения моления собираются денежные пожертвования с членов общины, на покупку меда,для приготовления ритуальной браги, жертвенного быка и другого необходимого для проведения этого общинного моления. Это моление чисто мужское , поэтому на него, обычно с каждого дома идут трое мужчин; самый старший, старший сын, а так же самый младщий из внуков. Озатя –страший жрец, назначает помощников для проведения озкса, обычно это члены одной семьи. Перед днем проведения озкса, привозят к месту таинства ритуальные принадлежности , дрова. Утром каждая хозяйка готовит ритуальный хлеб, на верхушке которого запечены куриные яйца. Кроме ритуального хлеба берут так же с собой другую ритуальную пищу, свечу-штатол. Жертвенная пища раскладывается в ряд на ритуальных полотенцах, каждый старец зажигает свечу от Родовой и ставит его на свой ритуальный хлеб. Старший жрец и два его помощника делают живой огонь путем трения, от которого зажигается огонь ритуального костра. Окатывают холодной водой жертвенного быка , и приносят его в жертву произнося при этом следующую молитву. Инешкипаз! Создатель ! К тебе протягиваем свои руки, До самой земли склоняем свои головы. Тебе посвящаем свое моленье, Для тебя наша жертва, ритуальные наши хлеба. Прими, возьми и благослови! Прими –возьми, Создатель, благослови! Инешкипаз, благослови!
Кровь пускается под жертвенный камень, акуратно что бы, не одна капля ее не попала на сторону, после чего обсыпается место вокруг камня, белым речным песком.
Снятую шкуру жертвенного быка вешают на одну из священных лип или сосну. Помошники начинают разделывать жертвенное мясо, варят жертвенный суп. Жрецы становятся лицом на восток, возле священных деревьев, остальные становятся за ними на колени, начинается сам озкс, сначала произносится главная молитва Инешкипаза, затем главная молитва поминовения предков( молитвы повторяются вслед за жрецами). Молящиеся, приглащают про себя своих предков на общинное моление. Затем начинается молитва за лошадей( смотри перевод молитвы в молитвослове) Все молящиеся кланяются до земли и про себя благодарят Инешкипаза-Создателя, духов –держателей кирдиев, силу предков, за помощь и поддержку в преумножении и сохранении лощадей. Жрецы три раза обходят ритуальные хлеба двумя руками касаясь их и говоря –« О , Создатель! Благослови!». При обходе в третий раз, впереди идущий старший жрец, ритуальным ножом вырезает по маленькому кусочку от каждого ритуального хлеба и кладет этот кусочек в чашу. Затем зарывает эту чашу в землю возле ритуального камня. Помошники разносят обрядовый суп, и брагу, каждый из молящихся, походит к священному дереву и делая поклон льет под корень немного ритуальной браги. Все угощаются, до самого вечера поют священные обрядовые песни и гимны. Ближе к закату солнца собираются домой, беря с собой кусочки оставшего ритуального хлеба, которым угощают дома лошадей, а так же ложат на загнетку в сарае для Кардаз сярко-духу покровителю двора.
СЛОВАРЬ ЭРЗЯНСКОЙ ЭТНОДУХОВНОСТИ Репештя. Репештя вирькужосо озкскужо. Репештя таркась кочкави содыцять оймемарямонзо коряс, инешкипазось невти тензе инеялт-тешкс. Соньсь Репештянь таркась пек виев, мастораванть улить истят иньванькс тарканзо. Теть таркатнесэ, ведесь, тикшесь, модась весемезесь канды покш иневий. Репештясь арсеви-тейневи колмо-кавсксо велене. Васняяк Репештянть куншкасо кассы ( чуморксов чувто те: Килей, тумо, Пекше ). Репештянть маласо лисьмапря чудиведь марто. Соньсь репштясь пиряви здыйсэ , сонзе колмо ортанзо. Репештяпотсонть Се веирьбулонтень косо Репештясь, а керсить чувт, а кочксить пангт, кстыйть , эзть сакшно оцинямо. Репештянтень а мереви совсемс теваразде-стяко, а талакавтнеммяс кирдийтнень, атятнень-сэрдятнень оймест. А умок Лукоянова буень Репештянть пиренть, ве а паро ойме ломань терявтнесь янгамонзо, лись истя экакшозо ваясь , соньсь повизе прянзо. Эряви содамс те авуль театра, невтемка , се мезесь сюлмавозь Пазне кемема койтне марто те пазоньлув, секскак озкстнень эряви ютавтомс кемезь, оймеежосо мароязь, сесте карми лезе, Мордовия масторсонть покшнестэ вейке пек мольсь каршо Раськень Озксонть ютавтомга , лись эстензе педясь а пичкавтовиця орма, церазо чавовсь. Репештятне тейневить 3-10 велень, сынь тейневить Розь ава-розень кирди, ламо сюронь максыця. Хозяка ржи и богатого урожая злаковых. Роки туво-Тоначистэ роки тувокс лисниця вий, молияк сонзе енов. Выходящая из подземного мира темнаяч сила в облики оборотня , хохочущей свиньи.
С Сал-салось лаумоужонь калгодоенкс, эрьва ужостонть прок налт моли виесь, ды салось кода ведесь кирьди мельежонть арсеманть озксонть вийтнень, икеле шкане салось ульнесь питней прок сырне, секскак салось нолдави веси озкстнень ды пичкавтома койтнень-лувтнень ютавтоматнестэ. Соль кристаллический продукт. Благодаря чему имеет колоссальную энерго-информационную субстанцию, которая как и вода , жидкий кристалл, используется в качестве элемента для передачи информации и энергии , обладая магическими чудодейственными силами, используются повсеместно во всех религиях.В старину стомость соли и золота были равнозначны. Сараз озкс- Седеймарямо Скал озкс- Сельмедема-Апаро ойме ломанесь. Стака сельмесь, эсь вановтсонзо ды мельсензе-арсемасонзо, теи зыян лиятань чова рунгозонзо, конатась мейле велявты ойме-ежонь апаро марямочикс, середьксекс ды тевень амолемас.Сельмедемадо улить эрзянь ванстальмат ды озолмат. Буквально сглаживание. Человек с дурным глазом и помыслами может нарушить биополе человека, вызвав тем самым душевный дискомфорт, физические недуги, неудачу в делах сглаженного.Для зажиты от сглаживания существуют специальные обереги и защитные молитвы. Содавкс Содыця(пичкавтыця, вийшкиэрий)- Эрзянь раськень оймень-рунгонь пичкавтома койтнень содыця. Содыцянть тевнолдамо паргосонзо ульнесть итст содамочить, кода икелечинь содамось, тешксонь-ноготонь каямось, пичкавтома озолмань-кортавмтомань, эрзнь койтнень коряс содамось-ванстамось. Седее домкасто ловнодо « Эрзянь раськень оймень-рунгонь пичкавтома» пельксенть. Знахарь, знахарка, шаманка,шаман, занмающийся этномедициной народной медициной. Более подробно смотрите в приложении (Эрзянское Духовное Целительство). Солтан кереметь-Озкс , коната ютавтневи , ветькетнень маласо эриця эрзянь велетнесэ. Лись ветькень –чуважонь раськень озксто Султи тура киреметь(Вере Паз), сон велень озкс ды ютавтови ожоковонь 14-це чистенть, сон ютавтови теке ладсо кода лията велень озкстне . Солтан кереметь общинное сельское моление, которое проводится в эрзянских селениях соседствующих, с чувашскими. Султан тура, в переводе с чувашского ,означает- Верховное Божество. Это моление проводится 14 октября , это такое же моление как Велень Озкс, Бабань каша, Атянь озкс, поэтому мы не будем описывать его. Стака паз- эрямонь стакачинь кандыця азоро. Буквально переводится как Бог Тяжести бытия, держатель кармических наказаний, как индивидуума так и народа. Сувтамо Сувтамо кедьге Сувтамс Сулейкс Сыме
Сыпчина- Сырьжа- Озксонь ютавтыця, икелечинь содыця ава . Жрица , ясновидящая и целительница, эрзянская шаманка. Сэняша-Инегуйава. Дракониха.Темная сила. Сэрькстамс Сюконямо, сюк- Сюдома-апаронь арсема, пек берянь тев.Сюдомась эрси кода ломань , кулозь Покштятнень-Сэрдятнень истя покурдазь кирдийтнень, нама сехти покш сюдомось Инешкипазонть пельде знярдо ломанесь Коласы Инешкипазонь аравтозь Эрямолувонть, эрзянь кельсэ ирдекстэма валонть лувозо теке сюдома. Сюдовт,Сюдозь-сюдозь ломань, истят ломатне сеедьстэ сэредить а пичкавтовиця ормасо, ава-цера ломатнень эрить полавтомо, сехти стака знярдо ломанезь сюдозь ламонькирда, колмоксть сюдозь ломанентнень мерить сюдозь –азозь.Эрзянь пичкавтома койтнесэ улить истят койть конатат лездыть саемс –панемс сюдоманть. Буквально проклятый человек. Человек, на которого наслано проклятие, неудачлив в браке, часто болеет неизлечимими болезнями. Проклятие может насылаться не однократно. Так, например трижы проклятый человек называется ,проклятый-обреченный.Эрзянская магия обладает магическими приемами которые способствуют снятию проклятия, но для этого необходимо самому человеку осознать причину своего проклятия. Т Тавунсяй- Тавунся- Тандал(Шандал)-Штатолонь путомга кедьге, сон карави, керяви чувтосто пек паро умарьчувтонь, пекшень, моли рузонь раськенть братина кедьгенть енов. Сонзе эрсить кавто, ниле кедьс саема пензе, конататнень пряст керязь молить нармунень, алаша пря енов, те тешксты свалшкань шкинема ды авань-церань вийтнень вейс сюлмавома лувонть. Шандалось мазылгавтови эрзянь пазонь тешкстнесэ.Сон паро, аноксонь путомсдяк. Подсвечник, вырезанный из ствола цельного дерева имеющий 2-4 ручки , которые вырезаны в виде голов птиц или же лошадиных голов , что символизирует движение, творение , гармонию мужского и женского начала, эрзянский ритуальный подсвечник напоминает древнерусскую братину, Шандал украется знаками и символами по канонам эрзянской этнической систкмы верований. Также подобные Шандалы хорошо использовать для ритуальной пищи и прочее, Шандал вырезают обычно из яблони или же липы. Таргонь кирди- держатель недели. Хозяин недели. Ташламо-Озномадо мейле, эрьва пурень симицясь венстилизе лиятане пуре кечень, васняяк анокс пуренть варчилизь покштятне . ды мейле веси сазь озксов ломантне. Ритуал связанный передачей по кругу ритуальной браги в братине, от старших к младшим, после проведения моления. Тейтерь кудо-Тейтерень пуре Покшчинть ютавтома кудо, косо анокставиль пуре-поза, од тейтертне пурныть ярмак, ярсамопель кода пурень истя озкспалонь анокстамга, кува-кува те кудонтень меритьтейтерень пия кудо. Девичийдом который снимается молодыми девушками для проведения праздника Девичья брага-поза, в некоторых эрзянских селениях его так же называют Девичий пивной дом. Девушки собирают пожертвования (деньги, припасы для приготовления пива, ритуальной пищи). Тейтерень пуре-Тейтерень Покшчи кона ютавтови Ожоковонь 14 чисте саезь ды моли таргонь перть.Кизень важодематне прядовсть, сась шка евтамс сюкпрят Инешкипазонтень чачовксонть касовксонь кисэ. Од тейтернене пола вешнеме, ды нама эсь ерокчист ды мазы-превейчист невтема. Теле атя- телень кирдий. Держатель зимы. Тешкс- Тешкстамочи Тол- Толава-толонь кирди- Тона чи-Алце мастор , косо эрить чова рунгосо куломадо мейле , Топонь ознома Те озномась сюлмавозь скалонтьмарто. Скалонть вазыямодо икеле сувтасызь пшкадить Кардо-Сярконтень, утыть тензе анокс, лездазо скалонтеть раштамс-вазыямс, скалонть Алов ацыть од олгот, ды нама лездыть вазыямо. Знярдо скалось вазыи сонзе кадсызь скалонть малас скалось нолсесэ, мейле вазонть ванькс руця потсо соватсызь кудов. Вазыямодо мейле появтозь ловссостонть каить чакшос , уштови каштомось , ды кадовикс ловсонть веси симдясызь вазонте те ловсось максы вазонтень эрямовий. Знярдо ловсось Пии тееви топокс сон пек тантей ды оев, Азоравась путы каштомкургонть икелев пенч топо , каштомавантень, пенш саи ды путсы кедьгинес , мейле ливтьсы Кардо-Сярконтень. Кадовикс топонть чакшсонть путсызь товзюро марто юдмас, кептерес кирвастить штатол ды ушоды топонть ознома коесь: Я, Паз .чангодть! Инешкипаз чангодть! Инешкипаз , Веречипаз! Чангодть! Макст минек андыцянок (евтави скалонть Лемезе) шумбрачи, Улезе ловсозо, оев, касозо вазозо шумбра покш, Улезе мезе максомс пурныцятнене, каванямс кудораськенек, Панемс мезе марто Шумбракши ды сюкорот! Паз, чангодть! Инешкипаз . Чангодть! Азоравась теи кавксо колот чинь чарамонть коряс топо марто чакшонть велькска! Саи пеель ды явсы колмов топонть, веке пельксесь, явшеви шабра ланга, омбоцесь кудораськентень, колмоцесь кадови ваканс сэрдятнень лемс, мейле сэрдянь топосьжяк ссеке чинть сэвеви. Паряк кияк сови инжекс. Азоравась Кардо-Сярконть пелькскентьливсы ды путсы тензе, евты сюкпрят , скалонть вазымсто лездамга, ды ванстамга, нама скалось симдяви лембе тантей тов марто ведьнеде.
Трямка(Куйгорож)-парочинь максыця , ванстыця. Дух хранитель богатства материального, подчиняется только своему хозяину. Тырынгай-апаро вий ведьсэ эриця, кал эенов молиця, вечки знярдо мелензе топавтыть-ваныть, сонзе марто эряви ояксчисэ эрямс калонь кундсицятнене. Не слишком добрый дух , обитающий в реках, любит когда его уважают, для рыбаков необходимо ему приносить дары. Тюштя-Эрзянь раськень кирдий, Пазмарий, конатась васенцеде пурнынзе эрзянь буетнень велувс, ды кармавтынзе эрзятнень эрямо Инешкипазонь аравт Инелувонть коряс. Тюштянь пингесь –ульнесь сырнень пингекс эрзятнене. У Усия-лей, эрьке, иневедь куншкасо мода, сон эрси чова масторсодяк .Мастор , козонь пурнавить рунгонь кадый ойметне. Буквально остров, где собираются покинувшие тела души. Усксевемс
Улав- Кулозь ломанень рунго.Совась келезенек тюркань кельсте ульган –кулозь. Тюрское заимствование означает покойника ( тело умершего). Ц Цислат-эрьгат-
Ч Чамакс-Чувтосто, керьстэ, коневсто, коцто теезь чама челькст. Конат кекшить ломаненть чаманзо Куломань марто тюрема коенть ютавтомсто, теке тейневить чамакст телень покшчитнень ютавтомга. Идемевстнень тандавтомга. Идем ракшань чамакстнестэ сехти свал теевикшна те овтонь. Маски, элементы для проведения ряда ритуалов, это и борьба со смертью, зимние праздники насычены ряженными, ведь зимой нужно изгонять темные силы, особенно в дни когда , самая распространенная маска это медведьжья, ну и маски других диких животных. Чансть- пазонь Чанго-лезе , чангодемс –лездамс, чангодть –лездак. Пазнень энялдома пшкадема вал. Помощь, чангодемс- помогать, чангодть- помоги. Обращение к Богу в молитвах, Паз,чангодть! Бог, помоги! Чанстямс- Чарть Чачома- Чачонь полавтний Чельке Черьть- Чи- Чись те тештесь, конатанть марто сюлмавозь кода ломанеть истя модамасторонь пертьпельксенть рунгосо эрямось, чачума,касома. Чись эжди, максы лембе, конатавтомонть ломаненть рунгось а эряви. Солнце основная звезда влияющая на жизнь в физическом теле как человека так и всех тварей на планете земля. Солнце дает нам свет и тепло, без которых жизнь не возможна. Чи-Чипаз-Веречипаз- Чинь Аштема- Чинь Раштамо- Чопача-тоначистэ сакшныця кулыцянь сулейть,ойме, Сакшы сон вечкицянзо туртов, Истя эрси знярдо ломанесь свал кирди мельсэнзе, аварди, кадыцянзо кувалма. Дух умершего, призрак, приходящий с того света, тому человеку который сильно привязан, постоянно вспоминает, плачет -горюет о нем. Чопачань наркоть-мунямосо а паневиця орма, конань кучнесызь кодамояк чумонь кис тоначистэ ойметне. Туи ансяк сесте знярдо ломанесь –сэредицясь чарькодьсы ды витьсы пежетензе. Болезнь насылаемая душами умерших за какое то прегрешение. Магическими ритуалами ее не вылечить, болезнь уходит если человек сам осазнает свое прегрешение, покается и искупит вину.
Коло- Комляава-комулянь кирдий, пиянь пурень азорава. Хозяка хмели, способствует в приготовлении пива, браги. Кудораське- Куйгорож.-теке кода и трямкась сась мокшонь кельстэ Тож же что и трямка, только мокшанское заимствование..
Кулома, кулом атя- Кучмолия (эземозай)- Кшни- Л Латко озкс-латко косо ютавтневить озкст Лайшема-Лайшемась сюлмавозь калмамо койтне, левимо-леменькундамо, васоло килангов, ды лията эрямосо эрявикс тевнесэ. Лайшицясь эсь лайшемасонзо евтни мертяно кулыцянть паро тевдензе, энялды Инешкипазонть икеле, кулыцянть оймензе кисэ, сеедьсте лайшицятнеде авуль вейке знярыя ават. Те ваньскавты кине алтазь лайшемась , уцясканзо( очищение кармических узлов, ) лезды ойментень туемс тоначив. Плач. Древний ритуал, связанный с оплакиванием умерших во время похоронных и поминальных обрядов, с проводами на войну, свадебных обрядах и других жизненно важных событиях. Плакальщица в своих плачах описывает добрые дела в земной жизни умершего, просит Создателя принять, простить земные прегрешения и устроить душу умершего, этот ритуал связан с желанием помочь очистить кармические узлы , так же в плачах говорится о желании близких взять на себя часть кармы оплакиваемого. Часто плачи проводят несколько профессиональных плакальщиц. Это великое ремесло от Бога , и плакальщици всегда пользуются огромным уважением общины, народа. Лей сярко- Лем- Лемдямо-эйдентень лемень максома кой. Лемдемапарентень каить лисьмапрянь ведь. Цёрынень лемдемстэ ведентень нолдыть тумо лопат ды толсо калязь торо, лемень максыесь прявелькссэнзэ кирди чапка. Седе кезэрень шкане кирдсть, паряк, ушмань пряспутома: чачсь ушман. Тейтернень лемдемстэ ведентень нолдыть килей лопат ды толсо калязь верьгимакев, лемень максыесь велькссэнзэ синди чев - совазо тензэ моданть-Мастораванть виезэ, улезэ паро кудазорава, раштыця, лембень кирдиця. Эйденть навасызь колмоксть. Тень пингстэ озавась озны: Цёрынеденть Я, Паз, чангодть! Инешкипаз, Вере Чипаз! Максыть тенек од эрзя-эриця, Кучить тенек лемень кандыця, Ванстыця-идиця, Сокиця-видиця, Тетянь-авань мелень ваныця, Сыречисэ триця-лездыця. Течи путтано тензэ лем .... (лемень максыця ёвтасы). Лемень кандомсто, пингень кива ютамсто Улезэ ....(лем) шумбра, виев, мазый, Валдо ойме ды валдо прев ломанекс. Паз, чангодть! Паз, чангодть! Паз, чангодть!
Лемень кундамо,ливамо-койть конат сюлмавозь тоначив туезтнень марто, сынст оймесэ свал кирдемаст, эдь Сэрдятне, Куш а те чисэть яла теке сынь тенек лездыцят ды ванстыцят, Обряды и ритуалы связанные с поминанием предков, хотя умерших но всегда помогающих нам. Лескске (лезкс) Лецькай-чеяндавксо эриця; кежень пандыця вий. Живущая в болоте темная злая сущность, сила. Ливтема-совавтома озкс- Кудоракшатнень , тунда васенцеде, кардазсто ванома ливтемань озкс. Те озксонь ютавтомась сеедьстэ пракшны Инечинь Покшчитнень ютавтома таргосто. Литава-мастор лангсто саезь Ендол Кирдиень ни. Жена бога Молнии. Литова-мастор лансгсто саезь Пурьгинепазонь ни. Жена бога Грома. Лишмень озкс- Лопань-тикшень чи- Ловома- Ломаньлув - Мастор лангсо ломантнень Инешкипаздонть пельде аравтось лувось. Одно из творений творца-человечество.
Лув-Кармавтомань юр. Закон, основа, порядок. Лувтомо Коень эрямолувонь коламось. Беззаконие, хаос, жить без порядка. Лув кши-коень ютавтомга, канстокс-аноксокс панезь кши. М Маар- Мандо –Палка , посох, жезл. Масор-чопуда вий. Темная сила. Мастор-Чачума енкс, тиринь мода, Масторава , Мастор кирди- Масторпаз , Тоначинь паз- Мельказ , Менель кирди- менелень кирдиця, масторлангонь кирдийтнень лангсо азоро. Дух держатель неба, хозяин над земными духпми держателями. Мельседей- Менель-Менель, Ушолкс- сон тееви менельежосто, ды сисемь менель пелькснестэ. Менельсэ эрить оймеялтсо Анге Пазавась, Чи ПазосЬ Пурьгине ды Ендол Пазтне, Велень Пазось,Ковпазось, Тештемастор кирдийтне, Иненармунесь, Вармавась, Кастарго, Кельме Атя, Кизень, Телень кирдийтне, Коштавась,Мельседей, Стакапазось, Толонь пазось, Мельказось(менелень кирдиесь), Таргонькирдий, Шкань кирдий, Эрзянь Кирдиесь, Верепатясь, Везорго, Веньава.Менельтомбальксе кулыцятнень туезь оймест масторось , ков сави ойментень куломадо мейле куземс ( кустемава), оймесь ванькс Кузи седи куроксто прок нимилявт, кой-кона ойметнень ламо пежетест ды сынь а кузевить, эрить ютксонок , анск а неявить ломантнене, эсь прянь емавтыцетнень( конатась повасы, ледьсы, ваявтсы, ды седи тов), лия лангсо нарьгицятнень, ды Инешкипазонь эрямолувонть колыцятнень оймест тунь а кузевить сынь сюдозь, секскак теть ойметне кежейть, сынст эйсте листнить эрьва кодат чопачат, проявт ды лия апаро вийть конат теить зыян ломантнене. Эрси сынь совсить эрий ломань рунгос, ломанесь карми сэредеме. Сынст пежетев ойметнестэ эряви ванстамс прянок, ды ютавтомс эрзянь койть –илат. Ломанесь коната вансты эсь раськень койтнень, сонензе шожча ванстамс ормадо_тарводо кода рунгонзо истя оймензе. Небо,Вселенная состоит и поднебесья, и семи небес , на которых оитают небесные божества и держатели ( Боги Ветра, Луны, Зимы, Лета, Грома, Молнии, Огня, Солнца, Планет, Держателя –хранителя эрзянского народа, Времени и другие). На небе находится обиталище умерших душ, которым после смерти нужно подниматься по леснице, чем меньше грехов сделала душа в земной жизни , тем легче и быстрее она поднимаеся на неюбо к Творцу. Души самоубийц, убийц, тиранов, а так же людей нарушающих закон Бытия созданный Творцом, не могут из-за тяжести груза грехов подняться,( они прокляты) по этому они пребывают среди нас, и часто прдолжают грешить , приносить вред людям, превращаясь всевозможных оборотней, стремятся создать условия при котором они могли бы вселиться в кого небудь, это называется одержимостью. Требуется проведения ритуалов для того что бы избавиться и защититься от них. Менельть-масторт –
Мииця Мода- Земля-мода, это тоже одно из связующих символов с родиной, с предками. В дорогу ли на общенародный Раськень озкс, при переезде на новое место жительства всегда береттся буень-раськень мода, родовая земля с могил предков, с двора. Обычно она с молитвой собирается или в мешочек или завязывается в платочек и вешается на шею. Если погибнешь в чужбине , не кому придать земле будет прах твой , то родная земля которая у тебя на груди укроет. Тем более роднаая земля тебя бережет, и у тебя неразрывная связь с предками, с чачум эле –с родиной.Давайте познакомимся с молитвой для взятия родной земли.
D Дюния(тюния)-апак учонь сескень тев. Неожиданное обстоятельство, нелепица. Душман-ят , берянь ломань сон сась келезенек тюркань кельстэ, душман вий –истя мерекшнынь апапро вийтнень ды апак учонь берянь тевтнень. Буквальный перевод: враг, вражеские - темные силы, в эрзянском языке это заимствованное тюрское слово. Е Ендолпаз, ендолгирди-ендолонь ды менель толонь азор. Держатель молнии и небесного огня .
З Зехель - вармине, сувтамонь тантей чине Ветерок, аромат, благовоние. Зорява-Чилисема валскенть , од чинть ушодама азорава. Хозяка утренней зари, чаще употребляется в произношении как чилисема-восход. Все моления практически проводятся на восток-восход.
Иневанькс Иневалдо Инелгавтнемс Инелма Инечадо Иненармунь-Инешкипазонь мелень топавтыця, чачтынзе Нороваванть, Масторапванть, Велеаванть,Вармааваннть, Кудаванть,Вирьаванть, кардаз Сярконть. Буквально Великая птица, которая помагала в творении Вселенной Творцу, для землян, сотворила держателей помощников для обитания и преумножения рода человеческого, Святой Дух. Инешкиава-Инешкипазонь ни, ине Пазава. Великая женжина _ принцип женского начала. Инешкипаз- Инешкипаз Менельтомбальксенть, Модамосторонть, эрямонть шкиниця , эрямолувонть максыця азор пертьпельксень ды эрямоенксонь кирдийтнень лангсо азоро, теевсь колмо валсто Ине + шки+ паз. Творец, всевышний, Единый Бог. Состоит из трех слов Ине-Великий+ Шки+ творение+ Паз – гланый хозяин , Великий Единый Творец. Иньванькс- Инечинь килеень озкс- К Кайга (элекайга) Кайге
Кадмопарь- Чувтосто каразь парь козонь лемень кундамо шкане , кулозенте путовить лемень кундамо озкспал, конань мейле каясызь калмо лансг, кадмопаресь ды кедгетне саевить кудов. Выдолбленная из цельного ствола ритуальнвая кадушка, куда во время поминок складываются для покойного кусочки ритуальной поминальной пищи, После поминок содержимое кадки вытряхивают на могилу, кадку и посуду уносят с собой. Кажо(пежеть)- зыян, апаро тев, конатанть тейни эрямосонзо сонсь ломанесь, покурдамо, сельмень сявадома, Калмамо кой- Калмо, калмоланго, калмазырь- Калмонь кирди, калмава, калматя- Калядань чи- Калядамо- Каль атя- калень кирдий. Держатель ив. Кан Канст- Мед-медь, медьарво, брага- напиток богов-сома. Мед символизирует мудрость, он наделяется значениями перерождения или изменения личности в результате посвящения во время таинства обряда. Символизирует идею невозможности овладения высшими знаниями без страданий, самопожертвования , без которого не будет духовного саморазвития. Мед асоциируется с солнцем, с огнем в творении. Пчелы (мекшт) со своим укладом жизнедеятельности ассоциируются с Ине лувом, правильным порядком и соблюдением законов Творца. Поэтому после Озксов Озатя всегда причащал медьарво и ритуальной брагой сделанными на основе меда всех пришедших на Озкс. Яйцо- Яйцо символизирует зарождение , тайну жизни, символ бессмертия .В нем заключается духовный смысл тайного роста внутри скорлупы , скрытую идею и помыслы. Символ мироздания и творения. Лувкши- ритуальный хлеб, который готовится с молитвами, его еще называют Шумбракши-хлеб здоровья. В некоторых случаях он украштвается при выпечке символами. Пачалксеть, пажалат- Блины имеют форму круга символизируют своего рода годовой цикл, а так же блины похожи на солнце, основную звезду влияющую на жизнь на земле, по этому блины наряду с хлебом являются одним из главных элементов озкспала. Каши- каши готовят из пшена, гречки и других круп. Каша в целом символизирует богатство, сколько в каше зерен пусть столько будет нового в делах духовных и материальных благ. Прякат, сюкорот, панжакат и т.д.- готовятся пироги с разными начинками скапустой, творогом, рыбой как открытые так и закрытые, этим самым обществ искренне преподносит держателям и предкам разнообразную пищу, благодаря их за благосклонность и за помощь в укладе хозяйственной деятельности общины. Жертвенное животное (Озкспалонь ракшат)- Бык, овечки-ревет,(желательно одномастные), саразт-кур, галат-гуси, калт- рыба (щука-нучко, сом-), диких лесных животных в жертву не приносили потому что их взрастила и вскормила природная стихия, человек не прикладывал труда в их взращивании.
Кастарго-превейчинь максыця пазава. Богиня знаний и мудрости. Каштомава(каштомкирди)-пидемань-панемань койтнень лангсо азорава,каштом икеле тевтнень кис мелявтыця. Толонь-лембень кирдиця. Держательница очага, буквально переводится как хозяка-держательница печи, помогает при приготовлении пищи, создает тепло и уют в доме.
Кемекставкс Кенкшава (кенкшень кирди)- Кенярьксчи (покшчи)- Кереметь- Те валось сась эрзянь кельс тюркань кельсте, сетнене арабонь, ваюрозо диваньтевть. Кереметь валсо кува-кува эрзянь велетнесэ лемдильть Репештятнень Озкс ютавтома таркатнень. Тюрско-арабское заимствование означащее диво, тайные волшебные дела, В некоторых эрзянских селениях соседями которых являются чуваши , молельные поляны эрзяне также как и их соседи называли Кереметь, исконно эрзянское название таких полян Озкскужо, мест огороженных для моления Репештя. Кереметень штатол-вант Атянь. Пазонь Штатол. Тоже что и Атянь штатол, Пазонь штатол-свеча предков, свеча Бога.
Валнома чи- Кизна пиземе вешема озкс. Летнее моление о дожде. Вандола (вандолдомс) Ванстальма- Оберег,(ванстамс –оберегать) предмет наделенный духовными силами ,предохраняющий от бед, несчастий и их нежелательных последствий. Обереги создаются как самими людьми, а так же являются отождествленными объектами природы. Из содаваемых это украшения на которые нанесыны защитные символы, на предметах домашней утвари кадки, ложки. Детские колыбельки, Резные орнаментированные наличники окон, коньки домов, сама национальная одежда эрзян особенная женская это . Из продных объектов оберегающей силой обладают : лапа медведя . котора вешая на хлев, на пасеках обычно ставится шест с лошадиным черепом, которые отпугивают темные силы и предохраняют от сглаза-порчи. У эрзян жилище, двор, одежда. Все создается АО древним духовным сакральным (таинствам) канонам. Это не суеверие а гармронизация взаимоотношения человека с природой, ведь пррода это общий дом, сотворенный Единым Творцом, не только для людей. Вармава-вармань кирдий, вармань азорава. Ведьава-ведень азорава. Хозяка-держательница водной стихии. Веденькирди (Ведьатя)-ведень кирдий. То же что и ведьава только в мужской ипостаси. Ведьпря- Ведь пря –Живая вода( буквально переводится как верх воды)
Для проведения ритуалов, приготовления ритуальной пищи, используется вода собранная с семи родников, при ее собирании проводится озкс, специальный ритуал. Эта вода имеет кроме всего прочего чудодейственную исцеляющую силу. Давайте познакомимся с этой молитвой и ритуалом.Озатя проводит маленькие озксы, на каждом роднике собирает воду, приносит озкспал-канст ввиде медных монет.
Велень кудо- Велень вейсэнь промкс кудо, косо ютавтневить велень промкстне. Конасо арсевить велень эрийтнень эрямонь,весе енкстне, кода тевень, истя оймеежонь. Неень шкане сонзе полавты вельсоветесь. Сельский дом, где проводятся собрания(промксы) , выбирается Веленьпрявт –староста села, решаются все насущные как хозяйственные так и культурно-социальные , духовные дела данного села, Внаше время функции Велень кудо, взяло на себя сельский совет. Велень озкс-ве велень озкс , козонь пурнавкшнынь лемень кундамо, ве веелесэ чачозь ломанть.Велень Озкнеде знярыя ( Общинное сельское моление.
Все даты в формате GMT
3 час. Хитов сегодня: 12
Права: смайлы да, картинки да, шрифты нет, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет