On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
Эрязо Эрзянь Масторось! Пингеде пингес эрязо! Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!Erzänj mel, erzänj kel, Erzänj Mastor! Ersän mieli, ersän kieli, ersän Maa! | Эрзя, муить ундоксот! Erzia, muit\' undoksot!

АвторСообщение
администратор




Пост N: 198
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 03.03.07 22:51. Заголовок: Инешкипазонтень Кемемань юртнэ. Основы эрзянской Веры


Основы эрзянской Веры. / Эрзянь пазнэнь Кемемань юртнэ.





Инешкипазонь штатолось

http://www.torama.ru/erziana/index.php?section=photoarchive&id=154

Попробуем представить здесь основы эрзянской этнической Веры. / Терявттано невтемс тесэ эрзянь пазнэнь Кемемань юртнэнь.
Не являюсь специалистом в этой области. Надеюсь, знающие люди помогут в создании данной темы. / А улян пек парсте содыцякс те тевсэнть. Кеман, содыцятне лездыть те сёрмадовкссонть ды витьсызь ильведевксэм.


Бог един. / Инешкипазось вейке.
Эрзяне называют Его - Инешкипаз, Нишкепаз, Нишке. / Эрзятне мерить Тензэ Инешкипаз, Нишкепаз, Нишке.

Что в имени Твоём? / Мезе Тонь лемсэть?
Ине=Великий.
Шки=шкитямс=творить.
Паз=Бог.

Что является Храмом для эрзян? / Мезесь ашти Ванстомакс эрзятнень туртов?

Для эрзян Храмом является Природа - Мир, созданный Инешкипазом. / Эрзятнень туртов Ванстомакс ашти Пертьпельксэсь, конань теизе Инешкипазось.

Для чего создан Человек Инешкипазом? / Мейсь Инешкись Ломаненть теизе?

Быть Человеком, но не рабом божьим, помощником Бога для сохранения Природы. / Улемс Ломанекс, аволь пазонь урекс, Пертьпелксэнть ванстыцякс, идицякс.

Может ли Человек-эрзя замолить свой грех? / Ознови-арась эрзя-ломаненть пежетезэ?

Нет. Человек может молить о снисхождении, но жить будет ощущая всегда тяжесть греха и вины за него. / Арась. Ломанесь озны чумонзо нолдамонь кис, ансяк эрямопингензэ перть канды пежетенть сталмонзо оймесэнзэ, мари чумо пежетенть кувалма.


(Поладксось моли. / Продолжение следует.)

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 103 , стр: 1 2 3 All [только новые]


администратор




Пост N: 1067
Зарегистрирован: 15.11.06
Откуда: Россия
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.09.10 07:45. Заголовок: Маол пишет: Смотрел..


Маол пишет:

 цитата:
Смотрел передачу, как евреи в израиле хранят свои знания ещё допотопных времён, тщательно охраняют их как секретное оружие, куча специальных людей следят и работают над ними



Проблема документальных архивов касается всех россиян. Если подойти к этой проблеме строго, то может оказаться,
что подлинные документы сохранились где-то со времени Екатерины 2, даже от Петра1 почти не найти -все перепись.
За этот период Вы имеете шанс найти свою родословную -это 5-6 поколение по мужской линии.
У чуваш родственниками считаются до 6 колена, 7 колено -условно называются "чужие", т.е. можно заключать браки.
Я периодически знакомлю своего сына с именами его дедов и прадедов до 6 колена, чтобы он представлял
древо рода по мужской линии. Надеюсь он эти знания передаст моему внуку в свое время.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 67
Зарегистрирован: 18.03.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.09.10 11:21. Заголовок: chuvashon_erzja сермады: На текущий момент все народы работают над Старением своих


Позволю себе немного не согласиться. Если этот тезис касается сказки "Сюпав Ништей", то сказка взята из книги 1883 года рождения. Тогда и речи о возрождении(или воссоздании) эрзянского этноса не было. А если тезис касается празднования 1000-летия Елабуги, то основание города и его "тюркский" след наслаивается на древние финно-угорские поселения. Почему, потому что..... (как говорит Шаймиев ) до прихода на территорию современного Татарстана племен, основавших Волжскую Булгарию там жило финно-угорское население- факт. Другое обстоятельство: Города ЕлаБУГА, БУГульма,БУГУруслан географически находятся на условной линии-оси. Население данных городов (Бугульма и Бугуруслан в большей степени, Елабуга-в меньшей) имеет в своем составе и "финно-угорский" (вернее подзабытый ЭРЗЯНСКИЙ) элемент. И потом, в названии городов на слух "пробивается" что-то древнее изпокон веков идущее. Например: (Елабуга=ЭЛЭ+БУКА, Бугульма=БУКА+УЛЕМА(или УЛЬМА), Бугуруслан=БУКА+АРСА(ЭРЗЯ)лан). Василиса, а сказку я выложу на форуме, немного позже. Вам на каком: Эрзянском или Русском языке? Следите за сообщениями в теме.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 47
Зарегистрирован: 05.05.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.09.10 14:12. Заголовок: volgin Andrei пишет:..


volgin Andrei пишет:

 цитата:
Вам на каком

Моне эрзякс.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 1070
Зарегистрирован: 15.11.06
Откуда: Россия
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.09.10 15:50. Заголовок: volgin Andrei пишет:..


volgin Andrei пишет:

 цитата:
Позволю себе немного не согласиться.



Похоже неверно меня поняли. Я о другом- надо искать свои корни и самим писать свою историю.



Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 68
Зарегистрирован: 18.03.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.09.10 18:59. Заголовок: Василиса сермады: Моне эрзякс


Эрясть-айшсть атят бабат кавто ломать: Атянь бабань ульнесть колмо цераст. Баба прась-кулось, атя кадовсь колмо церанзо маро ськамонзо. Атя кармась Христа ради пурнамо. Пурнась, пурнась, сюпалгадсь. Сон пурнамонзо сюпалгадомонзо мейле як эсе каднок. Церанзо, покшсто касозь, кармасть тятятест кортамо: тятяй кадык ней пурнамот: ломань юткс виськс тенек лисеме; ломать лангсонок и пейдить и севныть эснэнек. Атя а кунсолы эснэст: оршасазо эсензэ ташто весе панкс потсо суманензэ, лиси пурнамо. Сон озы эсензэ вечкема тарказонзо сэдь пес. Ки а юты, эрьва кинь кедьстэ Христа ради веши. Атя церанзо урьвакстынзе: экшезэст купецэнь тейтерть сайсь….
Вана кулось атя. Эйдензэ-какшонзо, кода сюпав ломанень калмамс эряви, сонзо истя калмизь. Калмамодо мейле урьванзо сонзо суманензэ саизь да капста пирес пужалакс теизь. А содан зняро иеть сонзо суманензэ истя пужалакс аштесть. Сынь весть поводезь таркастост, бульшутком, наксадозь масторов прасть. Ве урьвасть мольсь пире ушов ертомаст кисэ. Ансяк ваны суматнень алост пандятнень юткос сырнень ярмакто ацазь ацазь. Сон не ярмактнэнь пурнынзе да, кудов кандозь, весе семияст туртов невтинзе. Ков, мерить, тейсынек ней не ярмактнэнь? Покш урьвасть мери: ванна сесэ, сесэ сыре поп эри. Се попонть кевкстемензэ молемс эряви: сон евты тенек, месть не ярмактнэ марто теемс. Мольсть се сыре попонтень. Ван истя истя, мерить, бачка: минек тятянок Христа ради пурнась; сон пурнамонзо эсе кадт куломазонзо: кулось как эсензэ вечкема таркасонзо сэдь песэ, кедензэ Христа ради вешеме вентезь. Сонзо ташт суманензэ кадовсть. Не суматне весе панкс варя потсо ульнесть. Саинек да суматнень капста пирезэнек пужалакс теинек. Суматне бульшутком пиземеде да ловдо наксадозь масторов кавто пандя юткс прасть. Ве урьванок ертомост молекшнэсь да эзинзэ ерт: алост ламо сырнень ярмак муйсь. Не ярмактнэ суматнесэ панкстнэ ало пандозь ульнесть несак. Суматне кода наксадсть, панкстнэ перьгедезь, ярмактнэ певерсть. Ков ней тенек теемс не ярмактнэнь?-тонавтымизька, бачка паро чи. Сыре поп, судонзо кувалт кувать арсемадо мейле евтась тенст; тынь, мери, вана мезе тееде: сеть ярмактнэ лангс ава туво рамадо. Андодо, симдеде, эснэнзэ сеть ярмакстнэ маштомс. Кода ярмактнэ весе маштыть, тувонтень симеме, ярсамо илядо макстне. Ансяк ванодо мельганзо, месть карми тейнеме.
Тусть сынь кудов, рамасть ава туво; кармасть эснеэнзэ андомо, симдеме. Таго зняро шкадо мейле туво лявксыясь: кандсь кемгавтово лявкс. Лявксонзо покшсто эсенз эйшка кайсть. Не ярмактнэ майшсть. Кода ярмактнэ майшсть, мезеяк эзть рамсек тенст симеме, ярсамо: вачодо кирдсть эйсэст. Тувотнень пекест вачсть, симест как сась, симемс, ярсамс тенест а мезде. Сыре туво ванось, ванось, эсензэ лявкстонзо ярсамо кармась. Икеле ве лявксонзо сестизе; мейле вейкест вейкест мельга кемгавтовонеск сестинзе. Сестямодость мейле лись кардайстэ да тусь таков. Атянь церанзо весе семиянек мельганзо. Ваныть-туво калмазэрь лангс тусь. Сон, тов молезь, калмазэренть ланга якась, якась, тятяст калмо лангс лоткась. Калмазэрьгант якамстонзо, эрьва калмо лангс лотки да никсесазо. Тятяст калмонзэ никсесь, никсесь, кундась пильге пе ендо чувомонзо. Кода кандолазтнэ видс чувовсь, сынст цяторсо штавтынзе. Тятяст каподизе пильгеде да кандолазтнэ потсто таргизе. Ваныть-тятяст живой ломань кондямо, апак наксадт ашти. Туво сонзо пильгеде одов каподизе да калмазэртнень перька колмост чиезь ютась. Мейле тятяст ускизе эсензэ вечкема тарказонзо сэдь пес. Сон тосо атянь, пекензэ сезезь, седеензэ таргизе. Седеенть сускозь кавтов лазызе да сестизе. Кода седеесь пеенз ало мерькавсь, истямо апаро, истямо а вадря чийне лись, нак малас аштемс апаро, стака теевсь. Народ, народ промс, страсть зняро! Кевькс човаркс туиксэнь тувось атянь сеск ловажа пакерень пес сестизе. Сестямодонзо мейле рек-рек-рек! Тейни; секень ванок, живой ломаньс педи. Живой ломаньс педямось эзь педяк; кармась таркасонзо велямо. Велясь, велясь, мастор алов чувсь.(Взято из......этнографического сборника 1883)



Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 48
Зарегистрирован: 05.05.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 30.09.10 13:45. Заголовок: volgin Andrei пишет:..


volgin Andrei пишет:

 цитата:
Эрясть-айшсть атят бабат кавто ломать

Интерессная сказка. Сюжет действительно подходит под п.4-Нельзя жить как паразит, в том числе просить милостыню, показывая людям свои увечья, болезни, оборванных детей и т.д.
Заработанное таким образом добра не принесёт.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 3098
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 07.10.10 20:52. Заголовок: ДРЕВО ЖИЗНИ В каждо..


ДРЕВО ЖИЗНИ

В каждом человеке заложена эволюционная система. Эрзянская религия учит, что бог (Инешкипаз—отец, Анге патяй (богородица)—патяй, т.е. старшая сестра, а человек, неважно мужчина или женщина—любимое дитя Бога, а женщина еще и Анге патяй,— покровительница рожениц. Нечто подобное находим и в учении Иисуса Христа: «Я сказал: Вы—боги, и сыны Всевышнего- все Вы». Эти слова противоречат рабской философии православия и подкрепляют древнее зооастрийское учение. С далекой древности наши предки научились определять Древо рода и древо человека, несущие энергетические центры по оси Мира, восходящие к Богу, и с нисходящие к предкам. Заложены они в человеке под магической цифрой 7, священных центров и тройственной системы бытия: Пазонь Чи, Эрямо Чи, Тона Чи. От активности этих центров зависит поведение человека и деятельность целого этноса. Дисциплинировало поведение человека и он восходил по энергетическим центрам к совершенству разума, приближал себя к Богу или, наоборот, нисходил на нет. Если у личности задействована потребность к получению знаний, энергетические центры от состояния спячки активизируются, меняется и его поведение, меняются интересы. По современным определениям (вийпетат), места, т.е.чакры определяются с половых органов, живота, груди, сердца, шеи, лба и центра завихрения волос—семь энергетических центров, чакр. Поведение человека определяется по его потребностям: дворник, пастух, водитель, солдат, торговец, фермер, домохозяйка. Их духовный уровень стандартный. У этих людей активизируются нижние энергоцентры и интересы замыкаются животными потребностями: безопасность, питание, дом (квартира), размножение, деньги. Чем сильнее активизируются энергоцентры, тем индивидуальнее личность ,его способности и интересы. Работоспособность вышестоящих чакр способствуют влиять на физический мир. К ним относятся техническая интеллигенция, руководители крупного бизнеса, военоначальники, политики. Четвертый энергоцентр выделяет людей подверженных подвижничеству, помощи людям, благотворительности. К ним относятся учителя, врачи, соцработники, пишущая интеллигенция. Пятый центр наделяет людей творчески одаренных, способных самовыражению, людей искусства: артисты, художники, композиторы, певцы, музыканты. Шестой центр из общества выделяет особо одаренных людей: вождей, духовников. И последний энергоцентр раскрывается редко, тем, кто по духовности приближен к Богу. Из древности известны имена просветителя зооастризма Зароатустры и легендарного царя эрзян Тюшти. По этим определениям можно судить об этносе в целом и о политике ведущего государства.

Николай Аношкин


По расшифровке магической графики эрзян часто повторяются цифры: 3, 4, 5, 6, 7 .


Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Пост N: 21
Зарегистрирован: 29.08.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 08.10.10 10:15. Заголовок: Хотелось бы знать,че..


Хотелось бы знать,человек уже рождается с какой то уже более развитой чакрой или по жизни развитие идет какой то одной из чакр более чем других оставшихся?В зависимости от воспитания ,места и социального статуса.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 3736
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 12.04.11 22:27. Заголовок: Инечинь вастома Эрз..


Инечинь вастома

Эрзянь кезэрень койть-кирдат

_______________

Инечинь васенце чистэ Бугурусланонь буень Сапожкина велесэ (Ней Оренбургонь ёнкс) эрси истямо кой. Велень тейтертне эсь юткстост весемеде паро тейтеренть мазыйстэ оршавтсызь. Те ули “Инечи”. Сон туи велеушов чилисема пелев ды козоньгак кекши. Лия тейтертне моразь сыргить велеванть “Инечинть” вастомо. Мартост саить пия ведра. Молемстэ морыть:

Тейтерь-какат, тейтерь-эйдть,

Боярават, азравкат,

Мезень коряс минь сынек,

Мезе тезэнь пурнымизь?

Сень коряс ней минь сынек,

Се ней минек пурнымизь,

Пурнавинек тейтерь-эйдть,

Минь Инечинь учомо,

Мазычинень вастомо.

Коёндо сы Инечись,

Коёндо сы мазычись?

Чилисема сон ёндо,

Инешкипазонь пельде.

Мазыйнестэ наряжазь,

Парынестэ сон пурназь.

Сы сон ашо палясо,

Паля ланга руцясо,

Сы сон парцей пацясо,

Пулопесэ лентазо.

Кецякавтсы веленек,

Мазылгавтсы кужонок.

Веленть песэ пия ведранть путсызь мода лангс, ушодыть эряза моро:

Сак, сак, Инечи!

Сак, сак, мазычи!

Нишкепазонь тейтерезэ,

Верепазонь кучовксозо.

Вана ведра пиянок,

Пештезь пия плошканок.

Сюконятам пильгезэть,

Симдятадызь пиядо,

Кедьбезэнек сайтядызь,

Велезэнек вийтядызь,

Сисем чинеть кирдтядызь,

Кавксоцестэ ильтядызь -

Таго пиже лугава,

Мазый цеця юткова.

“Инечись” лиси каршост. Ансяк несызь, пиянть марто сыргить каршонзо ды морыть:

Адядоя, тейтерь-эйдть,

Инечинек неяви.

Адядоя, азравкат,

Мазычинек редяви.

Каршозонзо листяно,

Пия плошка кандтано,

Пильгезэнзэ пратано.

Мазый моро моратам,

Кедьбезэнек сайсынек,

Велезэнек вийсынек,

Кецякавтсы веленек,

Мазылгавтсы кужонок.

“Инечинтень” кандыть пия кече ды весе сюконить пульзядо эрзянь коень коряс (вить пильгенть венстясызь удалов, пульзить, те кумажась тееви седе ало кершенть коряс, но модас ялатеке а токавтови) ды морыть:

Бояравась Инечи,

Азорава, азравка,

Нишкепазонь кучовтке,

Верепазонь вечкима,

Пазонь пельде кучозят,

Сисем чинеть нолдазят

Мастор ланга якамо,

Пуринеде симеме,

Ирець пирянь саеме,

Мазый моронь морамо.

Неикая сюкпрянок,

Симик пия плошканок,

Кедьбезэнек кундака,

Велезэнек адяка,

Мазылгавтык веленек

Кецялгавтык кужонок.

“Инечись” симсы пия кеченть. Тейтертне кундыть кедте кедьс ды велявтыть мекев велев, сынсь морыть:

Веле-сядо, кенярдодо!

Вана сась ней учовксонок,

Киштезь-моразь минь вастынек,

Кедьбенеде минь кундынек,

Минь велес-сядс ней ветинек,

Кеняргавтсы сон веленек,

Мазылгавтсы сон кужонок,

Чилисема ёндо сась сон,

Чивадгомав таго туи

Пиже мазый сон лугава,

Мазый цеця сон юткова.

Инечинь таргонть перть тейтертне истя оймсить ды “Инечинть” марто якить кудосто кудос. Инечиде мейле таргочистэ (недлячистэ) “Инечинть” ливтьсызь.


ИНЕЧИНЬ ИЛЬТЯМО

Весе эрицятне ливтьсызь “Инечинть” чивалгома пелев велень ортанть видьс, седе тов паксяв молить ансяк тейтертне. Чить веле-ушосо теить олгонь губорь, конань мейле кирвазтьсызь. Тейтертне ильтямсто морыть:

Нишкепазонь тейтерезэ,

Верепазонь азравказо,

Нишкепазось тонь кучинзеть

Мастор ланганзо якамо.

Сисем чинеть якавтыдизь.

Сась ней шкат мекев туеме

Эсь кудозот, эсь чинезэть,

Эсь тарказот-эземезэть,

Нишкепазонь путонь кудос

Таго тиринь тонь тетятень.

Кундакая кедьбезэнек,

Адякая тон мартонок,

Минек ютазь Инечинек.

Нишкепазонть валгсь чинезэ.

Чивалгомав ветятадызь,

Пиже лугас ильтятадызь.

Туят ниже лугинева,

Мазый цеця юткинева.

Иень перть ней тон кадсамизь,

Омбонь те шкас ней тон а сат,

Инечинь чис прят а невтят.

Кода сы сон, омбонь те шкась,

Пурнавтано, тейтерькакат,

Мазыйнестэ оршнетяно,

Ведра пия пештятано,

Мазый моро серьгедтяно,

Таго каршо вастатадызь,

Велезэнек ветятадызь.

“Инечинть” меельцеде каванясызь пиясо ды сюконить тензэ истя жо, кода вастомсто. Теде мейле тейтертне велявтыть велев. “Инечись” ськамонзо туи паксяв, моли сельмстэ ёмамос, велев сы шкань ютазь. Тесэ кадовикс ломантне морыть:

Паро боярт лелянок,

Боярават урянок,

Инечиненть ильтинек,

Мазычиненть кучинек

Пиже мазый лугава,

Мазый цеця юткова

Нишкепазнэнь, тетянстэнь,

Верепазнэнь, кучинстэнь.

Нишкепазнэнь сон моли,

Иень перть мекев а сы,

Иень ютазь таго сы

Чилисема сон ёндо,

Кецякавтсы веленек,

Мазылгавтсы кужонок.

Х.Паасоненэнь сёрмадовкстнэнь

коряс печатьс анокстызе Маризь Кемаль



От редакции. Очевидно, заметили, что Инечи, древний праздник эрзян, не имеет никакого отношения к иудейской (еврейской) Пасхе. В свою очередь, Пасха никак не связана с именем Христа. Она возникла 600 лет до его рождения. По своему присхождению Пасха - это День освобождения евреев из-под египетского ига. Слово "пасха" не приняли эрзяне из-за его сексуального звучания. Благодаря ему, и сохранилось светлое, величественное слово - Инечи.

"ЭМ" 25.04.2003.


Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Пост N: 44
Зарегистрирован: 07.12.10
Откуда: Россия, Нижний Новгород
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 13.04.11 12:55. Заголовок: Эрзянь нилькс пишет:..


Эрзянь нилькс пишет:

 цитата:
Инечинь васенце чистэ Бугурусланонь буень Сапожкина велесэ (Ней Оренбургонь ёнкс) эрси истямо кой.


Монь сырькай меркшниль,что вишка шакане нейкшнесь инечи,сон велень ульцява яки.Сонзэ прясо мазы тветкалента,а платиязо розовой.Минек велесэ сестэ истямо жо наверна кой ульнесь

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 3737
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 12.04.11 22:30. Заголовок: Курок таго вейке эрз..


Курок таго вейке эрзянь кой - Нармунень велявтома Чи. Те чинтень панильть ламбамо чапакссто "норовжорчкеть". Пек тантейльть!

Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор


Пост N: 472
Зарегистрирован: 27.02.10
Откуда: Эрзянь Мастор, Нижний Новгород
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 09.04.12 22:08. Заголовок: http://uralistica.co..


http://uralistica.com/profiles/blogs/moksha-imja-boga

Интересное обсуждение, в связи с которым интересно было бы размыслить над некоторыми вопросами:
Мельников-Печерский, описывая религиозные верования эрзян и мокшан пишет, что эрзяне называют верховного бога Паз или Чампаз, мокшане - Шкай.
Так вот: если с мокшанским Шкай(Оцюшкай, Шкабаваз) всё понятно, шкай - творец. А вот с эрзянским что-то не то. Что означает Паз? Что означает Чам? И почему ныне("Масторава") верховный бог именуется Инешкипаз или Нишкепаз(т.е из работ каких исследователей взято)?
Отсюда видно, что вариант "Инешкипаз" несколько сближается с мокшанским вариантом.
Основы эрзянской веры нигде не записаны, никаких священных текстов, закреплявших бы определённые положения - нет , отсюда единственным источником может быть лишь работы исследователей, этнографов изучавших некоторые аспекты остатков религиозных воззрений эрзи.

Эрязо Эрзянь Масторось! Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 5129
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 7
ссылка на сообщение  Отправлено: 09.04.12 22:35. Заголовок: Маол пишет: Основы ..


Маол пишет:

 цитата:
Основы эрзянской веры нигде не записаны,



Вот мы и пытаемся их записать. Источниками, кроме перечисленных, могут являться и "Масторава" и "Эрьмезь" и другие фольклорные и художественные произведения эрзянской литературы. По крупицам нам нужно собирать этот материал.

Маол пишет:

 цитата:
Инешкипаз" несколько сближается с мокшанским вариантом.



Это, может. мокшанский сближается с эрзянским?
Мне представляется, что так. Так как мокшанский этнос, на мой взгляд более молодой, чем эрзянский. Я не специалист в этой области, но сравнение численности и дисперсности Эрзи, на мой взгляд, подтверждает больший возраст Эрзя народа.



Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 111
Зарегистрирован: 24.01.12
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 10.04.12 08:47. Заголовок: Маол пишет: Мельник..


Маол пишет:

 цитата:
Мельников-Печерский, описывая религиозные верования эрзян и мокшан пишет, что эрзяне называют верховного бога Паз или Чампаз, мокшане - Шкай.

Я читал Мельникова-Печерского разов 10 и с первого раза пришел к выводу, на котором стою и до сих пор. Он царский чиновник, вел царскую политику на наших землях, которая уничижала коренные народы, особенно эрзян, земли которых основа российского государства.

Поэтому описывая то, что удалось ему выудить при исследовании управляемого народа, он конечно же не преминул навести тень на плетень. Он не историк эрзянского народа, он тонкий фальсификатор нашей истории и верования в том числе. Наш народ имеет своего Бога - Паза - Инешкипаза. Это название мы услышали от своих предков. Чампас и прочие названия выдумки. Я помню от бабушки, был термин Чинь Паз. Но это не дневной Бог, а эрямо чинь паз, то есть Бог, которого ты знаешь при жизни.

Эрюш правильно пишет, что наша задача описать сейчас то, что сохранили по наследству из уст в уста. Что же делать если нашу религию уничтожали до пепла. Я находил упоминания о молельных домах. Маол эти материалы есть в нашей областной библиотеке, в отделе редких рукописей.

Мон - эрзянь ломанян! Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 5132
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 7
ссылка на сообщение  Отправлено: 10.04.12 12:58. Заголовок: мианажов пишет: Поэ..


мианажов пишет:

 цитата:
Поэтому описывая то, что удалось ему выудить при исследовании управляемого народа, он конечно же не преминул навести тень на плетень. Он не историк эрзянского народа, он тонкий фальсификатор нашей истории и верования в том числе. Наш народ имеет своего Бога - Паза - Инешкипаза. Это название мы услышали от своих предков. Чампас и прочие названия выдумки.



Думаю, что основания для такого мнения есть и они достаточно реальны. Я придерживаюсь такой версии: Инешкипаз=Нишкепаз (сокращ.)= Чипаз.
"Чампас" = неверное, услышанное или неверно записанное. Никто, по-моему, этот термин в народе не использует. А вот три предыдущих термина использовались и моими предками (я сам их слышал) и фигурируют в имеющихся вариантах эрзянских молитв (озолмасо).

Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор


Пост N: 473
Зарегистрирован: 27.02.10
Откуда: Эрзянь Мастор, Нижний Новгород
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 10.04.12 13:18. Заголовок: На безрыбье как гово..


На безрыбье как говорится...
С этим принципом можно и труды других исследователей списывать на фальш. Однако никто кроме них ничего не записывал(по крайней мере о других нецарских источниках ничего не известно). При написании Масторавы и др. современных ЛИТЕРАТУРНЫХ(а не религиозных) трудов вполне себе использовались работы имперцев Печерского, Смирнова, Шахматова и т.д.

"Чампас и прочие названия выдумки. Я помню от бабушки, был термин Чинь Паз. Но это не дневной Бог, а эрямо чинь паз, то есть Бог, которого ты знаешь при жизни."

У М-Печерского огромное количество описок, связанных с эрзянскими словами. Поэтому Чам пас вполне мог быть искажённым вариантом Чинь паз.
Про молельные дома тоже слышал, там речь идёт вроде о Саратовской губернии.




Эрязо Эрзянь Масторось! Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 1124
Зарегистрирован: 09.12.09
Откуда: Украина, Киев
Рейтинг: 3
ссылка на сообщение  Отправлено: 10.04.12 18:19. Заголовок: Маол, совак личкас, ..


Маол, совак личкас, ловнык сёрмам, инескеть.


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 114
Зарегистрирован: 24.01.12
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 10.04.12 22:07. Заголовок: Маол пишет: там реч..


Маол пишет:

 цитата:
там речь идёт вроде о Саратовской губернии.

Да нет речь идет о нынешнем Дальнеконстантиновском районе Нижегородской губернии. И даже о временах архимандрита Дмитрия Сеченова, который наиболее активно уничтожал нашу веру, за что и хотели его канонизировать, как святого. Помню глаза членов общественной палаты Нижегородской губернии, когда я выступил и сказал, что это был фактически фашист, по отношению к нашему народу. И большинством голосов мы отказали церкви в поддержке их идеи его святости.

Мон - эрзянь ломанян! Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 115
Зарегистрирован: 24.01.12
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 11.04.12 07:44. Заголовок: Маол пишет: С этим ..


Маол пишет:

 цитата:
С этим принципом можно и труды других исследователей списывать на фальш.

Я то хотел сказать, что надо читать между строк. Например многие авторы особенно церковники писали: "темные, упрямые, грязные мордва" в том числе и о нас об эрзянах. Но есть другая правда, что наше платье заняло первое место на выставке в Лейпциге и потом в Париже. Мог тупой, грязный народ сотворить чудо?

Или летописи, где кем только нас не выставляют. И опять где об контактах с эрзяами, то "мордва-предатели или мордва предатели из племени эрзя". Наиболее правдивая книга профессора казанского университета Смирнова "Мордва" и то он пишет, что мы самоеды. Какой нибудь старичок пошутил, что "минсь прянок сэвтям" он и написал, что есь предположение.

Не нужны мы как народ ни царской власти, ни коммунистам, ни нынешней, поэтому и нет правдивого описания древнейшего народа с его культурным наследством, духовная часть которой и есть религия. Поэтому и писали, что ни попадя. Поэтому и пишут нынешние заказые историки, что греет душу властям, за что платят деньги.

Поэтому да, на безрыбье и рак рыба. И когда читаешь "Пантеон мордовских богов" (вроде такое название) Мокшина, получаешь информацию, что была и есть Вирьава, Норовава и прочие, но в отличие от автора, надо видеть, что есть Инешкипаз - Бог единый, а остальные покровители леса, пашни, воды и т.д. Тем мы и неудобны, потому нашу веру и уничтожали, что во главе угла нашей души была мать-природа и ее творец. В ней не было и нет чинопочитания, властного поклонения, властной организации, а это чревато народным бунтом. Поэтому наши предки и были всегда впереди разных восстаний на Руси. Потому как нашу душу топтали, Почему Несмеян Васильев встал во главе восставшихся терюхан, только из-за насильственного крещения, которое случилось в селе Борцово.

Где-то уже писал: Инешкипаз, Масторава, Эрзянь Мастор, Эрзянь Мелькужо, Раськень Озкс, Эрзянь покш Чи, Эрзянь келень Чи и пр. - это наши институты, которые эрзянский актив восстановил и они основа нашей культуры и духовности. Теперь идем дальше Эрзянь раськень Чи, Эрзянь ознома и т.д. И где брать историю по ним? Конечно же в трудах и тех, кто наводил тень на плетень, но и в архивах, в устном наследстве и конечно же все сверяя с уже открытой, реальной историей эрзян.

Мон - эрзянь ломанян! Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 5135
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 7
ссылка на сообщение  Отправлено: 11.04.12 10:48. Заголовок: мианажов пишет: Где..


мианажов пишет:

 цитата:
Где-то уже писал: Инешкипаз, Масторава, Эрзянь Мастор, Эрзянь Мелькужо, Раськень Озкс, Эрзянь покш Чи, Эрзянь келень Чи и пр. - это наши институты, которые эрзянский актив восстановил и они основа нашей культуры и духовности. Теперь идем дальше Эрзянь раськень Чи, Эрзянь ознома и т.д.




Это наше богатство и ценности Эрзя народа. "Мор-два" понимает, что идёт возрождение Эрзя народа.

И это вызывает административный зуд мордовской и промордовской власти:
- ЕМЯ,
-1000-летие...,
- "интернациональная семья",
- День "родного" (?????) языка,
- концепция "единого мордовского языка",
- парашютисты и русская водка и русские песни на Раськень Озкс,
- требование убрать эрзянский флаг с Раськень Озкс (мордовец Тултаев),
- абсурдное понятие "мордовский (мокшанский и эрзянский) народ",
- мордовский парадокс ККФУН, когда в нем представлены как ЭРЗЯ и МОКША люди, открыто отказавшиеся сами от своих национальностей в пользу экзоэтнонима-клички "мордва" и призывающие других эрзян и мокшан отказаться от своей национальности в пользу "миллионной мордвы",
- суды над газетой "Эрзянь Мастор",
- суды с автором "Масторава" А. Шароновым,
- угрозы судом сайту Finugor только за то, что этот сайт признает существование народа Эрзя,
- требования перенести дату Раськень Озкс в угоду РПЦ
- антиконституционные заявления о "нелегитимности" Конгресса Эрзя народа
- провокации против известных эрзян и эрзянских общественных организаций
- использование в отношении эрзянских деятелей и организаций, действующих в соответствии с законодательством РФ, негативных терминов и определений
- недопущение проведения Конгресса Эрзя народа под различными предлогами

и т.д.

Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор


Пост N: 474
Зарегистрирован: 27.02.10
Откуда: Эрзянь Мастор, Нижний Новгород
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 20.04.12 11:45. Заголовок: Я находил упоминания..



 цитата:
Я находил упоминания о молельных домах.


Это что касается об упоминании в р-оне Саратова
[img]http://dlib.rsl.ru/pdf.php?path=/rsl01003000000/rsl01003775000/rsl01003775033/rsl01003775033.pdf&page=70[/img]
http://dlib.rsl.ru/view.php?path=/rsl01003000000/rsl01003775000/rsl01003775033/rsl01003775033.pdf#?page=70

Шахматов. Этнографический сборник


Эрязо Эрзянь Масторось! Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 5678
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 7
ссылка на сообщение  Отправлено: 24.10.13 22:24. Заголовок: Кода од чачозентень ..


Кода од чачозентень лем максылильть эрзятне…




Лемдема парентень каильть эждязь лисьмапрянь ведь.

Цёрынень лемдямсто ведентень нолдыть тумо лопат ды толсо калязь торо, лемень максыесь пря велькссэнзэ кирди чапка. Седе кезэрень шкане кирдсть, паряк, ушманонь пряспутома - чачсь эрзянь ушман!

Тейтернень лемдямсто ведентень нолдыть килей лопат ды толсо калязь верьгима кев, лемень максыесь велькссэнзэ синди чев - совазо тейтерь-эйкакшонть эйс моданть-Мастораванть виезэ, улезэ сон паро кудазоравакс, раштыцякс, кудо лембень кирдицякс.

Эйденть навасызь ведентень колмоксть. Тень пингстэ Озавась озны.

Цёрынеденть:

- Я-а, Паз, чангодть!
Инешкипаз, Вере Чипаз!
Тон максыть тенек од эрзя-эриця,
Кучить тенек Эрзя лемень кандыця,
Ванстыця-идиця,
Сокиця-видиця,
Тетянь-авань мелень ваныця,
Сыречистэ - триця-лездыця.
Течи путтано тензэ эрзянь цёрань лем – Видяй!
Лемень кандомсто, пингень кива ютамсто

Улезэ Видяй цёранок превей, улезэ шумбра, улезэ виев,
улезэ мазый!

Улезэ Видяй валдо ойме ды валдо прев ломанекс, эрзянь мельсэ-койсэ эрицякс, эрзянь раськень ванстыцякс!

Паз, чангодть!
Паз, чангодть!
Паз, чангодть!



Тетернеденть:

- Я-а, Паз, чангодть!
Инешкипаз, Вере Чипаз!
Тон максыть тенек од эрзя-эриця,
Кучить тенек шлиця-нардыця,
Эйдень чачтыця-кастыця,
Эрзянь раськень-сымень поладыця-кастыця,
Каштомонь уштыця,
Пидиця-паниця,
Тетянь-авань мелень ваныця,
Сыречисэ триця-лездыця.
Течи путтано тензэ эрзянь лем Лияна.
Эрзянь лемень кандомсто,
Пингень кива ютамсто
Улезэ Лияна превей, шумбра, виев, мазый!
Улезэ валдо ойме ды валдо прев ломанекс.

Паз, чангодть!
Паз, чангодть!
Паз, чангодть!


Эйденть тапардасызь ванькс, эрзякс викшнезь руцясо ды путсызь лемень максыенть кедензэ лангс.
Сон сти эйденть марто Чинть каршо, Озавась чанстясы эйденть Пазонь Штатолсо ды каясы кирьгазонзо Буень Чешксэнть. Теде икеле рисьминесь ды чешксэсь шлявить лемдемаведьсэнть ды сисемксть якавтовить Пазонь Штатолонть велькска.


Пазонь Штатолсо чанстямсто Озавась озны:

- Икельдеяк пирятан,
Удалдояк пирятан,
Вить ёндояк пирятан,
Керш ёндояк пирятан,
Прявелькскаяк пирятан,
Пильгалгаяк пирятан –
Илязо педя апарось,
Илянзат тока амазысь,
Вастонзат Инешкипазось
Сельмень сявадыйде,
Салыйде, колыйде,
Апаронь теийде.
Максозо теть Инешкипазось
Шумбрачи, вий, валдо превть
Течияк, вандыяк, свал.
Эрзянь покшт, покштинеть,
Покштянь покшавинеть,
Тоначисэ эрийнеть,
Видень-кичкерень содыйнеть!
Ознодо Лиянань кисэ, лездадо тензэ:
Берянь ломантнень айгинк кинзэ лангсто,
Паро ломантнень кучинк кинзэ лангс.
Илязо уле Лияна кургсо-чамасо,
Улезэ - сельмсэ-чамасо.
Паз, чангодть!
Паз, чангодть!
Паз, чангодть!

Лемень максыекс кочкави пек паро малавикс ломань эли
тетянть-аванть ялгазо. Бути эйденть трицянзо-кастыцянзо а улить, сынст полавтсынзе лемень максыесь.
Озавась (лемдицясь) - лемдема коень ютавтыцясь.
Лемень максыесь - лемень кочкицясь-путыцясь.

Эйдень цюрамо-пирямо коесь.

Кона кудосонть ансяк чачи эйде, вальма лангтнэнь почодсызь куловсо, валматнень цюрстасызь-пирясызь палыця штатолсо, эйденть перька путнить килеень тенстть ды мерить:
- "Пазонь чувто, ашо килей, ванстык од чачозенть, Видяй эрзянь цёрыненть, душмандо-ведундо, селмень сявадыйде, ормадо-тарводо, эрьва мень апародо вень удомсто, чинь аштемстэ, кепедемстэнзэ, валгстомстонзо, потявтомстонзо, андомстонзо, симдемстэнзэ".
Истя пирить-цюрыть од чачозенть кодгемень чить.

Сёрмадозь Маризь Кемалень ёвтнеманзо коряс.


Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 5694
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 7
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.12.13 22:15. Заголовок: Озолма Нишкепазонь...


Озолма
Нишкепазонь. Верепазонь
Прась ловонь покольнезэ.ды солась.
Ды ёмась, ды арась,
Ды ютась, ды потась.
Истя солазо, истя олазо,
Истя ёмазо, истя аразо.
Истя ютазо. истя потазо.
Паряк стякодо шалнынь
Паряк стякодо талнынь.
Тетясто-авасто,
Покштясто-бабасто.лисезэ.
Сувсто-вармасто,
.Вармань каршо, варма мельга,
Одковсто эли маштыковсто.
Чанстик-пичкавтык,
Уцяскавтык-оймавтык…
(лем)


Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 103 , стр: 1 2 3 All [только новые]
Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 19
Права: смайлы да, картинки да, шрифты нет, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет