|
Отправлено: 15.11.06 19:13. Заголовок: Re:
chuvashon_erzja пишет: цитата: | С детства наблюдал у крешенных чуваш и крещенных эрзян на современном этапе странный симбиоз:молятся перед христианской иконой,а Имя Бога называют из исконной веры,чуваши -Турă, а эрзяне-Инешкипаз. Свой исконный Бог всегда ближе,чем навязанный кем-то? |
| анологичная картина с детсва, прабабушка Лиза моя всегда Инешкипаз -Верепаз, корьминец говорила, хоть и ходила в церковь к бачке! но опять же везде они поклонялись своим богам- Вирьаве, Ведьаве, Масторава, Нороваве... нельзя "вытравить" традиционные верования из народа, они на самом деле «всегда ближе,»!
|
|
| |
Пост N: 3
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг:
0
|
|
Отправлено: 17.11.06 22:17. Заголовок: Re:
Моя бабушка тоже так обращалась: " Осподи, Суси Христе, Нишкепаз!" То есть, сначала как учил "бачка", а потом всё равно к родному эрзянскому Инешкипазу, который жил в душе и в сердце, который слышал и понимал на эрзянском её молитву за пропавшего без вести в первые дни войны сына.
|
|
Отправлено: 20.11.06 05:05. Заголовок: Re:
Эрзянь нилькс пишет: цитата: | Андю, койсэм, минек аволь "религия". Минек - "этническая вера". Путык те валонть "религия" валонть таркас. "Религия"-сь - чопода тев. Пельс Идемевсень тев. А вана "раськень кемема"-сь - этническая, народная вера - тевесь валдо, маней. |
| парсте кортават тень коряс. Ансяк вансынек кода карми молеме те валось, паро се - минь сёрматан "пазонь кемема" - рузкс те ютавтови "вера в бога", косо тон неят "религия" валонть? минек, эрзятнень (кода чуважоньгак) "раське пазонь кемема". Истя видсте, арсян.
|
|
| |
Пост N: 20
Зарегистрирован: 14.11.06
Откуда: Latvija, Riga
Рейтинг:
0
|
|
Отправлено: 18.11.06 23:09. Заголовок: Re:
Выбор терминологии - это в какой-то степени дело вкуса. Термины могут быть более удачными или менее удачными, но они не меняют сути дела. Например, латышские язычники принципиально не используют слово "вера". По таким причинам: Вера, верить - это слова бытовые (в латышском языке) - верить или не верить какому-то человеку, врёт он или не врёт. По отношению к богу эти слова несколько странны. Бог говорит без слов, через чувства, человек или чувствует что-то или не чувствует. Верить в бога, что он существует тоже не имеет смысла. Само слово "бог" придумано для обозначение того, что существовало ещё до возникновения самого слова. Здесь можно лишь спорить о том, что же понимается под этим словом, у каждого человека это понимание может быть несколько иным. В латышских дайнах (древних песнях) не поясняется, что такое "бог", а лишь описывается что он делает (даёт листья деревьям, колышит колосья хлеба, "выпускает" всё живое в мир, даёт советы человеку, является другом в пути, и тд.). По этим действиям видно представление древних латышей о боге.
|
|
| |
Пост N: 26
Зарегистрирован: 14.11.06
Откуда: Latvija, Riga
Рейтинг:
0
|
|
Отправлено: 21.11.06 22:34. Заголовок: Re:
chuvashon_erzja пишет: цитата: | Интересно,что означает Dievtuŗi, или хотя бы как может звучать по-русски? |
| Слово "Dievtuŗi" образовано от двух слов: "Dievs" и "turēt". Dievs - это имя бога turēt - глагол "держать" Соответственно "Dievturis" - это человек, который "держит" Диэвса, держатель Диэвса. Слово "держать" имеет несколько иной смысл, чем в русском языке. Например, есть слово "zemturis", где "zeme" - земля, а соответственно "zemturis" - это человек, который "держит", то есть обрабатывает, заботится о земле.
|
|
| |
Пост N: 31
Зарегистрирован: 15.11.06
Рейтинг:
0
|
|
Отправлено: 20.11.06 07:26. Заголовок: Re:
Я бы тоже не стал называть приверженцев исконной(дохристианской религии) язычниками, т.к в них,как правило, нет признаков язычества, обозначенных в слове язычество. Термин явно возник во времена насильственной христианизации. Если желаете,могу доказать это в отношении к чувашской этнической природной исконной религии Турăç. Сами чуваши ее называют истинной,но я,чтобы не оскорблять чувства верующих иных религий,в этом форуме назвал ее исконной,не в ущерб Турăç. Напомню,известное мне,значение термина «язычество»-основой слова является старославянское «языцы» - народы,по верованиям славян подразумевается поклонение идолам(капам), многобожие и человеческие жертвоприношения.
|
|
Отправлено: 02.02.07 11:15. Заголовок: Садо, садо Раськень Озксов!
Садо, садо Раськень Озксов! Кавто-колмо пингеде икеле ютавтневсь эрзянь вейсэнь Озкс - Раськень. Пурнавкшность эйзэнзэ аволь вейке тёжа. Коесь кезэрень. Уле-арась истямо кодамояк раськень - а содатано. Эрьва сыцясь кандыль мартонзо зярыя коморот юртстонзо саезь ды ознозь мода. Инешкипазнэнь энялдомадо ды покштятнень-сырьаватнень лемест кундамодо мейле кандозь модась каявиль ве таркас. Истя иестэ иес, пингестэ пингес! Теевиль Маар (курган), конань тёкшкес озномадо икеле аравтовиль ды кирьвазстевиль Раськень Штатол. Ванстовозь документнэнь коряс меельцеде Раськень Озкс ютавтозель 1629 иестэ неень П.-Игнатбуень Чукалвеленть маласо (Мордовия). 1999 иестэ теке жо таркасонть вельмевтезель Раськень Озксось одс. Сакшность эрьва ёндо кавто тежа малава. Штатолонть сэрезэль 2 м 10 см, сталмозо 165 кг. 2004 иестэ Раськень Озксось ютавтозель омбоцеде. Пурнавшнось ниледе ламо тёжат. Штатолонть сэрезэ 3 метрат, сталмозо 300 кг. Мордовиянь прявтонть Меркушкин Н.И. кармавтоманзо коряс яволявтозель Масторонь Покшчикс. 2007 иень медьковонь 14 чистэ пурнави Россиянь келес сравтневезь эрзятнень Озксост колмоцеде. Штатолонть сэрезэ карми, арсеви, 4 метрат, сталмозо —800 кг. Анокстадо Раськень Озксонтень. Газета, телефон, радио, телевидения вельде, вастовомсто, сермасо ёвтнеде минек, косояк а вастневиця койденть. Макстнеде вейкенк-вейкенк туртов Инешкипазнэнь энялдомань, покштянок-сырьаванок лемест кундамонь валтнэнь, тонавтнинк сынст. Анокстадо эрзянь оршамопельть, морот. Свал кирдеде мельсэнк модань саема-ускома меленть.
|
|
Отправлено: 05.02.07 08:02. Заголовок: Садо ялгат, садо оят Раськень озксов
Кавто-колмо пингеде икеле ютавтневсь эрзянь вейсэнь Озкс - Раськень. Пурнавкшность эйзэнзэ аволь вейке тёжа. Коесь кезэрень. Уле-арась истямо кодамояк раськень - а содатано. Эрьва сыцясь кандыль мартонзо зярыя коморот юртстонзо саезь ды ознозь мода. Инешкипазнэнь энялдомадо ды покштятнень-сырьаватнень лемест кундамодо мейле кандозь модась каявиль ве таркас. Истя иестэ иес, пингестэ пингес! Теевиль Маар (курган), конань тёкшкес озномадо икеле аравтовиль ды кирьвазстевиль Раськень Штатол. Ванстовозь документнэнь коряс меельцеде Раськень Озкс ютавтозель 1629 иестэ неень П.-Игнатбуень Чукалвеленть маласо (Мордовия). 1999 иестэ теке жо таркасонть вельмевтезель Раськень Озксось одс. Сакшность эрьва ёндо кавто тежа малава. Штатолонть сэрезэль 2 м 10 см, сталмозо 165 кг. 2004 иестэ Раськень Озксось ютавтозель омбоцеде. Пурнавшнось ниледе ламо тёжат. Штатолонть сэрезэ 3 метрат, сталмозо 300 кг. Мордовиянь прявтонть Меркушкин Н.И. кармавтоманзо коряс яволявтозель Масторонь Покшчикс. 2007 иень медьковонь 14 чистэ пурнави Россиянь келес сравтневезь эрзятнень Озксост колмоцеде. Штатолонть сэрезэ карми, арсеви, 4 метрат, сталмозо —800 кг. Анокстадо Раськень Озксонтень. Газета, телефон, радио, телевидения вельде, вастовомсто, сермасо ёвтнеде минек, косояк а вастневиця койденть. Макстнеде вейкенк-вейкенк туртов Инешкипазнэнь энялдомань, покштянок-сырьаванок лемест кундамонь валтнэнь, тонавтнинк сынст. Анокстадо эрзянь оршамопельть, морот. Свал кирдеде мельсэнк модань саема-ускома меленть. Озксонь анокстыцятне
|
|
| |
Пост N: 425
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг:
2
|
|
Отправлено: 03.06.07 21:22. Заголовок: Раськень Озкс. Кадовсть ютавтомазонзо 44 чить
14.07.2007 – Раськень Озкс. Кадовсть ютавтомазонзо 44 чить Состоится на древнем Мааре (кургане), что в одном километре от села Чукалы Большеигнатовского района Мордовии. Начало в 11 часов. Каждый приезжающий (приезжающая) обязательно должен привезти с собой несколько горcтей земли со своего юрта (старинного места жительства). Каждый, каждая, совершающая круг вокруг Мара, осыпает эту землю, частицу родины, на Маар. Этот древний обряд, исключительно редко встречающийся среди многих-многих народов, символизирует единство, сплоченность нации, связь сегодняшнего с ушедшим, почитания пращуров. «Минь тынк эйстэ лисинек, минь тыненк велявтано», — говорится в молитве-обращении к предкам. После ритуала рассыпания священной земли, участники моления, взявшись за руки, живой цепью выходят на луг рядом с Мааром, образуют спираль в центре которой, как пчелиная матка в гнезде, Озава. Вращаясь по ходу солнца, поют песню-гимн «Вейсэ, эрзят, виевтяно». По завершению спирали, замыкающий начинает её разматывать и ведёт за собой «цепь» на окружающий Маар луговой берег, откуда будут смотреть концерт. Моро-гимн «Вирев молян» “Вейсэ, эрзят, виевтяно!”. Вейсэ, эрзят, виевтяно! Вирев молян, (2-ксть) Чувто керян, (2-ксть) Сока теян. Сока теян, (2-ксть) Пакся сокан, (2-ксть) Кансть мон видян. Кансть мон видян, (2-ксть) Коцтке кодан, (2-ксть) Панар викшнян. Панар викшнян, (2-ксть) Кужов лисян, (2-ксть) Эрзят тердян. Садо, эрзят, (2-ксть) Садо, ялгат, вейсэнь моро Моратано. Вейсэнь моро, (2-ксть) Моратано, Вейсэ, эрзят, мазыйтяно. Вейсэ, эрзят (2-ксть) Мазыйтяно, Вейсэ, эрзят, виевтяно!
|
|
| |
Пост N: 1621
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг:
4
|
|
Отправлено: 23.08.09 18:05. Заголовок: 2010 иень, медьковон..
2010 иень, медьковонь омбоце шлямочисэ карми таго ютавтовомо Раськень озксось. "Руця" ярмак паргось арси 2010 иень ковкерьксэнть алтамонзо те мазыйде мазый эрзянь раськень покшчинтень. Кодат мельть-арсемат улить тень кувалма Эрзянь Мелькужос совсицятнень пельде? Мезе эряви невтемс ковкерькссэеннть? Кодамо ванмокувонть путомс юрозонзо? Од молиця эрямопингестэнть Раськень озксось ютавтозель: 1999, 2004, 2007 иетнестэ. Во вторую субботу июля 2010 года состоится очередной Всеэрзянский праздник-моление "Раськень озкс". Фонд "Руця" предполагает посвятить эрзянский календарь 2010 года этому прекрасному событию в жизни эрзянского народа. Каково мнение посетителей форума по этому поводу? Что отразить в календаре? Какое фото взять за основу? В новейшей истории Раськень озкс проводился в 1999, 2004, 2007 годах.
|
|
| moderator
|
Пост N: 74
Зарегистрирован: 13.12.10
Рейтинг:
0
|
|
Отправлено: 07.07.11 10:12. Заголовок: Те субутастонть, 201..
Те субутастонть, 2011 иень медьковонь 9-це чистэ Покш Игнатбуень Ташто Кшуманця велесэ карми "ВЕЛЕНЬ ОЗКС". 9 июля в деревне Ташто Кшуманця Большеигнатовского района пройдет "Велень озкс". В рамках мероприятия пройдут спортивные соревнования, среди которых метание снарядов, борьба, армреслинг, а также конкурсы на приготовление национальных напитков и лучший эрзянский костюм.
|
|
| moderator
|
Пост N: 75
Зарегистрирован: 13.12.10
Рейтинг:
0
|
|
Отправлено: 12.07.11 09:54. Заголовок: ВЕЛЕНЬ ОЗКС Медьково..
ВЕЛЕНЬ ОЗКС Медьковонь 9-це чистэ Покш Игнатбуень Ташто Кшуманця велесэ ютась «Велень Озкс». Те эрзянь коесь кезэрень, умонь. Сонзэ эйс пурнавкшныть ламо эрзят, васолдо сазь инжеть. Колмо иес весть юты Раськень Озкс, эрьва иестэ – Велень Озкс. Вельмевтезель те коесь 1990-це иестэ. 2004-це иестэ Раськень Озксось яволявтозь государственной покшчикс, секе жо иестэнть кочказель эрзя раськень Инязор – Кшуманцянь Пиргуж (Г.Д.Мусалев). Седикеле озкстнэсэ ломантне пшкалильть Инешкипазонтень ды покштяст-бабаст туртов. Сокицятне-видицятне учильть сюронь касома, эрзятне вешильть уцяскав эрямо. Сынь аволь ансяк озность, истя жо морсесть, киштсть, налксесть. Те коесь ванстовсь те шкас. Вана нейгак Ташто Кшуманцяв пурнавшность эрзянь ломантне. Велень куншкасо, пиже луганаронть лангсо, сынь паро мельсэ панжнесть выставкаст: ярсамопелень, кедьсэ теезь эрьва кодамо ули-паронь. Тесэ миевсть эрзянь авторонь книгат, моро марто дискть, истя жо футболкат, косо сермадозельть «Мон эрзя» валтнэ. Кенярдовтсь, од ломантне покш мельсэ рамсесть ды сеске жо оршнесть сынст. Уш валске марто саезь эрьва ендо марявсть пейдемат, эрзякс кортамот. Сценанть ендо гайгсть тиринь кельсэ моротне. Эйкакштне нурясть покш нурямосонть. «Торама» ансамблясь кезэрень моросо ушодызе озксонть. Пазонь штатолонть кирвазтизе Красная Нива велень эрицясь, паро гармонистэсь ды содавикс ломанесь - И.И.Ендолов. Озатясь ды Озавась Шумбра Кши ды медь марто ловнызь ознома валтнэнь, ледстизь кулозь покштятнень-бабатнень лемест. Седе тов вал максозель эрзянь келень идема фондонь прявтонтень Г.Д.Мусалевнень, «Эрзянь мастор» газетань редакторонтень Нуянь Видязнэнь, чувтосто керсицянтень Петр Рябовнень. Теде мейле ушодовсь концертэсь. «Келу» ансамблясь ды сонзэ солисткатне Анна Атласова, Галина Макшева, Любовь Князькова кенярдовтызь пурнавозтнень паро моросост. Мейле лиснесть сцена лангс Покш Игнатова енксонь артисттнэяк: «Рябинушка» ансамблясь. Сыньгак пек вадрясто невтизь эсь пряст. Кочкурова ендо сакшнось «Толава» ансамблясь. Теке жо шкастонть аламодо ве ено мольсть «Тюштянь налксемат» спортонь пелькстамотне. Кода свал, сынст ветясь эрзянь ды мокшонь кезэрень бороцямонь ды финнэнь-угрань пелькстамонь койтнень вельмевтемань проектэнь прявтось Павел Валерьевич Мигунов. Сон усксинзе мартонзо «Тюштя» клубонть вишка спортсментнэнь. Эряви меремс, бороцямонь куронть вакссо ульнесть сехте ламо ваныцят. Сыренек-однэк. Эрьва цера эйкакшонть покш мелезэль варчамс бороцямонть. Изницятне, нама, казевсть. Сехте вишка бороцицясь - 6 иесэ Егор Кулыгин Саранскойстэ, сехте сыресь — 55 иесэ Валерий Ратников Орданьбуе енкссто. Истя жо варчамс эсь вийтнень меревсь налсо леднемасо, узерень ёртнемасо-токсемасо. Тейтерьаватне пелькстасть эрзянь оршамопелень конкурссо. Тесэ ульнесть кемень участникть. Изнясь Любовь Карина Саранскойстэ. Теде башка, ульнесь сехте тантей брагань ды ярсамопелень пелькстамояк. Васенце тарканть саизе Наталья Мамаева Андрейвелестэ. Меельце пелев весе каванявсть букань ямсо. Те тантейдеяк тантей ямонть пидесть кемень котелсо. Кода мерсь пидицятнень эйстэ вейкесь — А.Ф.Леонтьева, сон уш аволь васенце ие неть озкстнэсэ пидси букань ям. Ломантненень пек тукшны мельс. Прядовсь Велень озксось. Сы иестэ сон таго пурнасынзе вейс минек республикань ды шабра енксонь эрзятнень.
|