On-line: гостей 0. Всего: 0 [подробнее..]
Эрязо Эрзянь Масторось! Пингеде пингес эрязо! Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!Erzänj mel, erzänj kel, Erzänj Mastor! Ersän mieli, ersän kieli, ersän Maa! | Эрзя, муить ундоксот! Erzia, muit\' undoksot!

АвторСообщение
moderator




Пост N: 98
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 09:32. Заголовок: 2011 иесь алтавтозь Йовлань Олонень. Теде яволявтсь Од иень кувалма арсемасонзо эрзянь Инязорос


2011 иесь эрзянь Инязоронть Мереманзо корява алтави Йовлань Олонень

Тедиде тензэ топодевельть 60 иеть.


<\/u><\/a>

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответов - 22 [только новые]


moderator




Пост N: 99
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 10:26. Заголовок: http://pics.qip.ru..






Йовлань Оло.



2011 иенть мон, Инязорось, яволявтан Йовлань Олонь иекс. Сонензэ топодевельть 60 иеть. Те иестэнть карми ютавтовомо эрзянь кезэрень моронь 3-це фестивалесь «Дорамось терди». Ютавтови Мордовиянь Кочкуронь буень Вирь Тавла велесэ, этнокудосо.

Эрзянь Инязорось Кшуманцянь Пиргуж,
Саран Ош, 2010 иень ацамковонь 24-це чись






Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 100
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 10:39. Заголовок: Влади́мир Ива&#..


Влади́мир Ива́нович Рома́шкин (Йовлань Оло) (1951, Дубенский район Мордовской ССР — 29 августа 2002 Саранск) — значительный деятель мокшанского, каратайского, тюрюханского и эрзянского культурного возрождения конца XX века, фольклорист, музыкант, кинодокументалист. Эрзянин
В 1975 году Владимир Ромашкин окончил дирижерско-хоровое отделение Саранского музыкального училища им.Л.П.Кирюкова (класс кандидата искусствоведения Н.И.Бояркина) Саранске, в 1980 году - дирижёрско-хоровой факультет Казанской консерватории (класс педагога А.В. Булдакова), в 1986 - аспирантуру при МНИИЯЛИЭ (сектор фольклора и искусства). С 1980 по 1989 год был научным сотрудником сектора фольклора и искусства Мордовского научно-исследовательского института языка, литературы и истории. В 1986 году вышла его монография «О некоторых особенностях традиционного песенного искусства мордвы-каратаев», в которой описал фольклор каратайских сёл в Татарской АССР. Позднее Владимир Ромашкин выступил как сценарист и кинематографист, при его участии были созданы документальные фильмы «Каратаи» и «Истоки». Снимался в музыкальном телефильме «О чем поет «Торама». С 1990 — В. Ромашкин преподаватель музыкальных дисциплин в Республиканском училище культуры в Саранске.

Наиболее известная работа Владимира Ромашкина — создание этномузыкальной группы Торама, в репертуар которой вошли эрзянские, мокшанские, каратайские песни. Репертуар группы объединял традиции различных этнографических групп мордовского народа. Группа была отчасти семейной: к активному участию в ней Владимир Ромашкин привлёк своих сыновей — Виталия и Андрея.
В последние годы жизни, в контакте с русским реконструкторским движением, Владимир Ромашкин встал во главе молодежного движения «Од Вий» (Новая сила).
Группа Торама, в которой сыновья Владимира Ромашкина играют важнейшую роль, продолжает концертировать и записывать альбомы.
Заслуженный деятель культуры Республики Мордовия.
Кавалер ордена Крест Святой Марии за большой вклад в развитие и распространение финно-угорской культуры в мире (7 марта 2001).
Лауреат премии им. А.П. Рябова за вклад в сохранение и развитие Эрзя языка (2002)


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 101
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 10:44. Заголовок: http://pics.qip.ru/..






Велявт Эрзянь Масторов
Алтави Йовлань Олонень.

Кува тон аволить яка,
Кува тон аволить пака,
Тон велявт кудов, Эрзянь Масторов,
Лецтик эйкакшпингеть одов.

Вадовось менельга уи,
Ванны, мекев вирев туи,
Пизэзэ тосо, левксэнзэ тосо,
Тетянь-авань кудось косо...

Тосо нувсить варма зэхельть,
Ливтнить шожда ашине пельть,
Тосо ломантне одт, вишкинеть кудот,
Гайнить тува эрзянь морот.

Вант! Тонь кудо юртот каладсь,
Велень калмазыресь порксавсь...
Домка лисьмась коськсь. Колызь, эли сонсь?
Содан, теньсэ чуман мон монсь...

Таго вирстэ вадовось сась,
Велькскам ливтни. Сулей каясь.
Середи оймем, лазы седеем,
Мезес мон путыя вием?

Кува тон аволить яка,
Кува тон аволить пака,
Тон велявт кудов, Эрзянь Масторов,
Эсь кудозот совак одов...

Сермадыцязо Эрюш Вежай


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 102
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 11:11. Заголовок: http://pics.qip.ru/2..




6 сентября, в день рождения "отца" ансамбля "Торама" Владимира
Ромашкина - Йовлань Оло, в 11 часов открылся в Мордовии еще
один музей. Он назван именем этого известного музыканта и
патриота. Деревенский дом в селе Подлесная Тавла, что в 20 км.
от Саранска, был для маэстро местом отдыха в свободное от
концертов и множества хлопот, связанных с ними. Приезжал сюда
побыть на природе, повозиться на огороде, подумать о
предстоящем.
Дом от Ромашкина купила администрация Кочкуровского района.
Требовался капитальный ремонт, почти построить заново:
подвести фундамент, перебрать-заменить полы и потолки, срубить
веранду, перекрыть, заштукатурить, сложить печь и голландку и
т.д.
С инициативой создания музея выступили общественные
организации: Фонд спасения эрзянского языка (Григорий Мусалев,
председатель) и Союз тавлинских мастеров "Эрьмезь" (Петр
Рябов, председатель). Они же с февраля 2006 года начали сбор
средств на ремонт. Всего было собрано 93570 рублей. Кроме
того, была оказана помощь стройматериалами (кирпич, лес,
песок, гравий, пиломатериалы+) и транспортом. В акции по сбору
добровольных пожертвований приняло участие (с учетом сборов на
общественных мероприятиях) более 400 человек. 20 000 рублей
внесла администрация Кочкуровского района.
К назначенному сроку дом стал неузнаваем. Мастера своего дела
приложили немало усилий и смекалки, чтобы столь важный, говоря
канцелярским языком, объект был выполнен ко времени и
добротно. К открытию приехали почитатели таланта Йовлань Оло,
близкие, знакомые. Всего собиралось около 300 человек.
Приезжали представители общественных организаций из Москвы,
Самары, Ульяновска, Пензы, Кемерова.
По древнему обычаю зажгли родовую свечу. Озатя и Озава
обратились к Инешкипазу с просьбой помочь эрзянам в сохранении
языка. Затем ансамбль "Торама", "Ламзурь" (Saran osh),
"Толава" (Paksja Talva), "Гайгев вайгель" (Purnja) с песней
трижды обошли дом - развеять темные силы от него.
Торжественное собрание открыл и коротко рассказал о воплощении
идеи создания музея в жизнь Григорий Мусалев. За ним Евгений
Четвергов вручил почетные грамоты, подписанные Инязором,
лучшим строителям дома-музея, от Кочкуровской районной
администрации выступил Валентин Царьков, от самарской
городской общественной организации "Лисьмапря" Анатолий
Глухов, от Ульяновской областной НКА Владимир Ильин, от
Нижегородского областного культурного центра "Ялгат" Михаил
Безаев. О нужности и значимости музея говорили Александр
Лузгин, председатель Комитета по национальной политике и
Вячеслав Цилин, зам.министра культуры Мордовии.
***
Ленту, символ нового, разрезает Григорий Мусалев, Валентин
Царьков и Вячеслав Цилин.
Музей открыт. Добро пожаловать, поклонники таланта! Открыта
ещё одна страница книги нашей культуры.
Не всегда получается по задуманному. Так получилось и на этот
раз. Кому пришло в голову вести ритуал открытия на русском
языке, непонятно. Ни среди гостей, ни среди хозяев не было ни
одного русского. Были среди нас Ирек Биккинин и Шамиль
Бикмаев, а они эрзянский знают. Так перед кем же
выпендривалась ведущая? Ещё деталик. Основными исполнителями
идеи создания музея были Фонд спасения эрзянского языка и Союз
тавлинских мастеров "Эрьмезь" (Г.Д.Мусалев и П.В.Рябов), но
источники информации Мордовии сочли это за "военную тайну" и
имена эти постарались не озвучивать.
Нуянь Видяз День рождения Героя
Вздрогнула сегодня Эрзянь Мастор. В этот день вернулся к нам
Великий дух Йовлань Оло. Зашелестел листвой деревьев,
вспенился водой рек и ручьев, закрутился ветром по бесконечным
дорогам огромной эрзянской страны. И распрямились плечи эрзян,
крепче сжались кулаки. Задрожала от страха мордва в уютных
кабинетах - Йовлань Оло пришел!
Настоящие герои умирают рано, потому что они нужны Небу.
Настоящие герои возвратятся в конце времен.
Эрзяне! Хватит жаловаться, что такого же как Йовлань Оло
больше нет. В день рождения Владимира не время грустить.
Сегодня надо смотреть и видеть истинный смысл вещей. Он ушел
на Небо, чтобы из Верхнего Мира помогать новым воинам
эрзянской нации в борьбе за свой народ. Да здравствует новый
Герой!
И если ты Воин, если ты Эрзянин, ты пойдешь до конца. Йовлань
Оло с тобой!
Автор/источник: Kominarod.Ru


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 103
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 11:25. Заголовок: http://pics.qip.ru/1..




Фестиваль древней эрзянской песни посвещенный Йовлань Оло, состоялся.

6 сентября в Кочкуровском районе в с. Подлесная Тавла состоялся первый фестиваль древней эрзянской песни «Зов Торама», посвященный памяти легендарного создателя фольклорного ансамбля «Торама» Йовлань Оло. На фестиваль приехали ансамбли из Саранска, из районов РМ, а также гости из Пензенской и Нижегородской областей.

Йовлань Оло (В. Ромашкин) - один из величайших деятелей эрзянской культуры. Его заслуги - в возрождении музыкального наследия эрзян просто огромны, голосом «Торамы» он разбудил эрзян. И это стало началом возрождения не только музыки, но и всей эрзянской культуры. Он сумел показать уникальное музыкальное наследие предков не только своему народу, но и всему мировому сообществу. Сегодня все мы осознаем, что наше эрзянское музыкальное наследие по своему потенциалу и аутентичности имеет возможность выйти на мировой уровень.

Суть эрзянской культуры заключается в всесторонней связи во всей деятельности эрзянского народа, а это значит музыка связанна с трудовой деятельностью и верой, как в свою очередь вера пронизывает всю жизнедеятельность эрзян. Таким образом, песня и музыка являются частью жизни эрзянь раське (эрзянского народа).

Существенное отличие этого фестиваля заключается в организации торжества, которое было организованно не «сверху», а самими участниками мероприятия, не было людей случайных и равнодушных, вокруг царила атмосфера дружелюбия и единения.

Очень приятно было видеть на фестивале нашу эрзянскую поэтессу Маризь Кемаль, ее творчество непосредственно соприкасалось с творчеством Йовлань Оло, на этом творческом «фронте» они были соратниками, что дало потрясающий результат.

Доказательством того служит песня «Колмо штатолт» слова Маризь Кемаль. Муз. Йовлань Оло и прекрасное исполнение вокала Шулубиной Татьяной из ансамбля «Келу».

«Колмо штатолт» (Три свечи), три человека «зажигающие» сердца эрзян к любви своей культуре.

Фестиваль способствовал к тесному сотрудничеству эрзян различных регионов, осознанием того, что из трудных ситуаций, возможно, выйти только общими, совместными усилиями.

портал "Эрзянь Ки"

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 104
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 11:39. Заголовок: http://pics.qip.ru/3..




Ютась вете иеть кода минек ютксо арась Йовлань Оло, арась седиця-морыцянок, эрзянь ды мокша раськень кис аштицянок. Сонзе Инешкипазось пурнызеть эсинзе ваксс, ансяк, пакшазо - «Торома» седямокужось кадовсь минек ютксо истяжо, кода Инязор Тюштя Тоначив туемадо икеле кадызеть эсинзе тороманть эрзятнене. «Торома»-сь те кеме сюлмавкс, конань мезеньгак ятт ды раужо вийть а янгасызь, сынст морост ваньскавтыть, сыргозевтить ёмазь эрзятнень… Сюкпря, теть Йовлань Оло тень кис!
Кода ёвтась «Эрзянь Раськень Вальма» кулянь сермадыцяньте «Этно-kudo»-нть прявтось Калаганонь Керяз «течи тесе, кудосонть, косо эрясь ды оймсесь важодемастонзо Йовлань Оло пурнавить сонзе малавиксензе ды ялганзо. Пурнатанок столь, лецтясынек валдо лемензе. Кармить ансяк кортамот-ледснемат. Ней тесэ музей «Этно-kudo» Йовлань Олонь лемсе, конаньте сакшныть инжеть ауль ансяк Эрзянь Масторсто, улить сыцят Россиянь ды Омбомасторстояк».
Йовлань Олонь тевензе, конань сон ушодыньзе - кирвастиньзе эрить нейкак, ды эрьвась канды эйсензе сонзе лемензе, валдо оймензе. Течи сонде лецтнить ауль ансяк Эрзянь Масторсо, лецнить веси финно-угрань мастортневатнева: Суомисэ, Эстониясо, Венгриясо, Марий-Элсэ, Удмуртиясо… тува, косо эрить сонзе ялганзо, моронь шкинеманть вечкицятьне.
14-00 часто Саран ошсо калмонзо ланкс путозь цецят, теде мейле веси тусть сонзе лемсе музееньте- Вирь Тавлав. Йовлань Олонь лемсе «Этно-kudo»-сонть течи пурнавсть сонзе малавикс ялганзо, ды снеть кинь марто сон кепедстясь ёмавтозь эрзя раськенть ды келенть. Лемень лецтямо сакшность: Эрзянь Инязоро Пиргуж, Калаганонь Керяз («Этно-kudo»-нть прявт), Ромашкинень Андрей (Йовлань Олонь церазо, неень шкань прявт «Торама» седямокужонть), Гайнинькай Пичай (2006 иень Рябовонь Анатолиенть лемсэ казязь лауреат), Атласовань Анна («Келу» седямокужонть морыцясь), Дыринынь Юриесь (содавикс эрзянь артыця). Истяжо «Этно-kudo»-в састь Тавлань школань ды «Эрмезь» чувтосто керсиця вейсендявксонть тонавтницятьне.
Сыцятьне пурнавсть столь ваксо, кирвасть Эрзянь Штатол ды Лецтизь Эрзянь Ине морыцянть Йовлань Олонь валдо лемензе. Теде меле Калаганонь Керяз ловнызеть алтазь Олоне валморонть «Велявт Эрзянь Масторов», конань сермадызеть Эрюш Вежай

Петрянь Андю, «Эрзянь Раськень Вальма» 2007 ие.



Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 3482
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.01.11 21:44. Заголовок: Йовлань Олодо ловнод..


Йовлань Олодо ловнодо тесэ:

http://erzianj.borda.ru/?1-16-0-00000002-000-0-0-1173536408<\/u><\/a>



Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 105
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.01.11 07:46. Заголовок: Эрзянь музей: Йовлан..


Эрзянь музей: Йовлань Олонь "Этнокудо",ловнодо тесэ:

http://erzianj.borda.ru/?1-1-0-00000083-000-0-0-1255758789<\/u><\/a>


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 93
Зарегистрирован: 18.03.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.01.11 08:42. Заголовок: Татьяна Ротанова (Ви..


Татьяна Ротанова (Вирява).
В гостях у Йовлань Оло.

Лес бежит волною с косогора,
Гул прибоя слышится в листве.
Жил в Подлесной Тавле Йовлонь Оло
В неказистой старенькой избе.
Здесь сверчок пел песенки за печкой,
Свежим хлебом пахло, молоком.
Здесь с друзьями согревали встречи,
Радуя эрзянским говорком.
Слышались застольные беседы,
Песен задушевнейший мотив.
Йовлонь Оло, мы скучаем, где ты?! -
Стол накрыт! На небе погостив,
Вновь к друзьям спеши, чтоб в летний вечер
Торамы протяжный зов звучал,
Чтоб родной, эрзянской, звонкой речи
Слился в многогласицу вокал.
Посидим и выпьем мы с устатку,
Вспомним, как был хлебосолен ты,
Как умел за душу взять, как в «Сятко»
Мы читали прозу и стихи,
Спорили о будущем России,
Эрзянь Мастор в душах пробудив,
Знали мы, что нет земли родимей
Той, что нас лелеет и родит.
...Йовлонь Оло, вновь ты с нами рядом,
Я дыхание ловлю твое,
Ты с портрета смотришь грустным взглядом
На земное наше бытиё.


Вирява, Подлесная Тавла - Санкт-Петербург

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 106
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.01.11 08:57. Заголовок: http://pics.qip.ru/1..




Перед тем, как оставить этот мир, древний вождь эрзян Тюштя собрал свой народ и сказал: Я оставляю после себя трубу, тораму. Она поможет вам объединиться, если случится беда и племена поссорятся. Трубите в эту трубу, я услышу и приду к вам на помощь.

Миссия группы, носящей гордое имя трубы Тюшти - сохранение древней культуры эрзя народа во всем многообразии этого народа (одного из крупнейших финно-угорских народов мира и одного из самых многочисленных народов России). "Торама" исполняет песни на эрзя и мокша языках, шокша диалекте. Участники группы собирают фольклор в глухих деревнях Мордовии и за ее пределами, воссоздают древние обряды.
Эрзянские и мокшанские песни обретают в исполнении Торамы удивительную силу, способную благотворно влиять и на душевное, и на физическое состояние слушателей. Руководитель группы Йовлань Оло (Владимир Ромашкин) говорит: "Мы поём громко, пронзительно, в нас много энергии, буйства. Почему? Потому, что мы хотим избежать конца, хотим уберечь наш народ и нашу землю от исчезновения".
Состав:
Владимир Ромашкин
Андрей Ромашкин
Виталий Ромашкин
Виталий Прокин
Олег Гандеев
Алексей Кручинкин
Владимир Кокурин
Дмитрий Еделкин
Геннадий Дулкин

История
Группу "Торама" образовали в 1990 в столице Республики Мордовия Саранске четыре человека - исследователи и патриоты традиций родного народа во главе с Владимиром Ромашкиным, бессменным руководителем "Торамы". Со временем ансамбль вырос до 9 человек, все - мужчины в возрасте от 16 до 48 лет, но состав его каждый раз непредсказуем - к ним может добавиться танцевальный коллектив, театральная труппа, девушка-солистка или джаз-бэнд. Наряду с эрзянскими и мокшанскими многоголосными песнями ансамбль показывает древние обычаи, ритуалы. Во время их выступлений языковой барьер исчезает, и аудитория разных стран вовлекается в обрядовую вселенную Эрзя и Мокша народов.
"Торама" пользуется признанием в Республике (ансамбль получил государственную премию республики) и в России (обладатель золотой медали и главной премии всероссийского конкурса народной музыки "Голоса России" 1994). Однако более всего "Торама "известна благодаря постоянному участию в фестивалях и концертах за рубежом: в Эстонии, Финляндии, Латвии, Швеции, Польше, Англии. В Эстонии с 1999 основан фан-клуб Торамы, похожий клуб действует и в Саранске. "Торама" известна и в академической среде - исключительное знание и опыт полевых исследований связывают группу с Обществом Кастрена, Музыкальной Академией Яна Сибелиуса, Финно-Угорским Обществом (кстати, связи с Финляндией определили латиническое написание названия группы через 2 o - TOORAMA).
Участники "Торамы" не только поют и священнодействуют - они осваивают музыкальные инструменты, казалось бы, не звучащие боле даже в самых глухих деревнях. По старым книгам и музыковедческим исследованиям реконструируют они эрзянскую скрипку-гарзи и дудки-нудей.
"Торама" не чужда современности - она с легкостью идет на совмещение своего многоголосия с джазом и роком, что дает неожиданно позитивный эффект. Так "Торама" приобщает молодежь к первоисточникам, не консервируя, а расширяя и развивая традицию.
Именно скрещение национальных традиций с джазом стало основной темой одного из последних крупных событий в жизни группы в 2001 - Джазового Фестиваля в Гданьске (Польша).
В конце 2001 Владимир Ромашкин принял участие в Гражданском Форуме в Москве. Вскоре после этого группа дала феерический концерт в московском клубе МуХА.
В мае 2002 группа успешно выступила на крупном этнофестивале в Вильнюсе - стоит лишь взглянуть на фотографии. 12 июня 2002 "Торама" в составе делегации из Мордовии приняла участие в праздновании Дня Независимости России в Москве. Это стало последним публичным выступлением Владимира Ромашкина. 29 августа 2002 в результате затяжной болезни бессменный руководитель группы Владимир Ромашкин ушел из жизни.




http://www.veresk.ru/band.php?id=21<\/u><\/a>

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 114
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 24.01.11 11:10. Заголовок: Как живешь «Этно-куд..


Как живешь «Этно-кудо»?



«…Йовлань Оло, мы скучаем, где ты ?!...

Стол накрыт! На небе погостив,

Вновь к друзьям спеши, чтоб в летний вечер

Торамы протяжный зов звучал,

Чтоб родной, эрзянской, звонкой речи

Слился в многогласицу вокал….

…Йовлань Оло, вновь ты с нами рядом,

Я дыхание ловлю твое,

Ты с портрета смотришь грустным взглядом

На земное наше бытие».

Вирява (Т.Ротанова), Подлесная Тавла-

Санкт-Петербург, август 2010

****


Вот и наступил 2011 год. По предложению мастеров резьбы по дереву ОО «Союз тавлинских мастеров «Эрьмезь», сотрудников музея «Этно-кудо» имени В.Ромашкина и по указу эрзянского Инязора Пиргужа этот год объявлен годом великого фольклориста, музыканта, ученого, эрзянского патриота, создателя фольклорной группы «Торамо» Йовлань Оло (В.И.Ромашкина). И это не случайно. Жизнь показала, что его творчество, величие духа ничуть не уменьшились, они до сих пор будоражат сознание людей и волнуют эрзянскую душу. Время не властно над человеческой памятью. Боль невосполнимости утраты ощущается до сегодняшнего дня. Наградой же для поколений и для истории осталось его бесценное творческое наследие. Сохранилась и развивается главное детище музыканта—фольклорная группа «Торамо», которой на протяжении 10 лет руководит его сын А.Ромашкин. Газета «Эрзянь мастор», его друзья, близкие постоянно вспоминают этого уникального человека.

Не последнюю роль в сохранении памяти о фольклористе, в пропаганде его творческого наследия играет дом-музей «Этно-кудо» имени В.Ромашкина, что находтся в селе Подлесная Тавла Кочкуровского района. 6 сентября 2011 года музей «Этно-кудо» также отмечает день своего рождения. Ему исполнится пять лет. Этот уникальный, единственный в своем роде музей, созданный духом и волей народа поистине стал народным, он востребован сегодняшним обществом. Поклонники творчества музыканта, родные, друзья, коллеги, ученики приезжают из многих регионов России, СНГ, а также дальнего зарубежья: из Финляндии, Эстонии, Венгрии. За короткое время музей посетили гости из многих городов России: Москвы, Санкт-Петербурга, Самары, Кузбасса, Тольятти, Лесосибирска, Пензы, Кирова, Петрозаводска, Челябинска, Петропавловска-Камчатска, Ижевска, Полярного, Набережных Челнов, Южно-Сахалинска, Череповца и так далее. Много посетителей было и из российского финно-угорского пространства: как Республики Карелия, Ханты-Мансийского автономного округа, Республики Удмуртия, Республики Коми, Республики Марий-Эл, а также РеспубликиТатарстан, Республики Башкортостан, Республики Калмыкия, Камчатский край, Пензенская область, Ульяновская область, Нижегородская область, Ивановская область. Таким образом, в музее «Этно-кудо» побывали представители фактически всей огромной России. Всего посетителей с момента открытия музея, по данным книги отзывов, составляет около 10000 человек. Конечно же, основное число экскурсантов—это жители Республики Мордовия и города Саранска. Особое место занимают экскурсии, проведенные ученикам школ и училищ, а также студентам техникумов и ВУЗов. Многие отмечают, что дело В.Ромашкина по сохранению эрзянского фольклора, материальной и духовной культуры, истории и этнографии своего народа, по пропаганде этнических традиций успешно продолжают работники музея имени В.Ромашкина. Это видно и по записям из книги отзывов.

«Замечательный музей. Желаю сохранить и преумножить содержимое данного сокровища. Это наше прошлое, настоящее и Будущее 29.07.07. Жочкин».

«Сюкпря музеень теицятненеь, кирдицятненень, коень ванстыцятненень. Кеме улезэ эрзянь коесь ды виевть улест эрзянь ломантне. Пакся Талвань од эриця Макушкина А.П. 30.07. 07.».

«Течи вечкевикс шабранть чачома чизэ. Сон ульнесь алкуксонь эрзянь ломань. Лисян-сован кедьгат, теке Оло тонсь тескат. 6.09.07. Шабрась Ежовункань Райка».

«Хорошо, что дело В.И.Ромашкина находит горячую поддержку его народа. Сердце сжимает тоска, и горе при мысли о преждевременной кончине такого замечательного человека, музыканта и патриота. Но звучащая его музыка делает страдания чуть легче. Музыка его будет звучать вечно! 15.07.08 Москва Пономарева Т.Т.».

«Сохранение этнических традиций – мост из прошлого через настоящее в будущее. Спасибо за сохранение культуры и традиций. Лицей № 7. 28. 07. 10. 32 человека».

«С удовольствием посетил «Этно-кудо». Спасибо за экскурсию. Обещаю выучить эрзянский язык. 28.07.10. Кузнецов Максим».

«Сюкпря музеень теицятнень туртов. Олонь содылия. Ломанесь ульнесь пек вадря, седей мариця. Сон максь эрзятненень пек вадря ойме, ежо, кода кельсэ истя моросо. 09.06. Народный художник Мордовии Н.Филатов».

Работники музея много делают для того, чтобы содержать дом в хорошем состоянии, постоянно пополняют музейный фонд, ведут экскурсионную работу, организуют встречи с творческими деятелями Республики Мордовия. Они также проводят всевозможные мероприятия районного, республиканского и даже регионального значения.

Так по инициативе ОО «Союз тавлинских мастеров «Эрьмезь», музея «Этно-кудо», при поддержке Фонда спасения эрзянского языка (Г.Мусалев),Администрации Кочкуровского муниципального района (С.Герасимова), Поволжского центра финно-угорских культур (Ю.Мишанин), Министерства по национальной политике (А.Лузгин) на территории музея было проведено два фестиваля древней эрзянской песни «Зов торамы» (Дорамось терди). Этот фестиваль, задуманный как республиканский, из-за участия коллективов из других регионов, превратился в региональный. На протяжении 4 лет, совместно с Подлесно-Тавлинской средней школой, Напольно-Тавлинской ДК, Горяйновской средней школой, проводят День эрзянского языка. 2008 году было 80-летие Кочкуровского района. ОО «Эрьмезь», музей «Этно-кудо», фольклорно-этнографический ансамбль «Толава» провели выставку резьбы по дереву, оригинальный концерт и экскурсию. «Этно-кудо» был одним из организаторов проведения первого фестиваля юмора финно-угорских народов «Кулдор-калдор», который прошел на территории музея.

6 сентября 2011 года будут отмечаться два юбилея, 60-летие со дня рождения В.И.Ромашкина и 5-летие музея. Поэтому в этот знаменательный день приглашаем принять участие в третьем фестивале древней эрзянской песни «Зов торамы» (Дорамось терди) всех читателей газеты «Эрзянь мастор», родственников, друзей, учеников, поклонников творчества великого фольклориста и, конечно же, ждем эрзянские фольклорные коллективы. Фестиваль будет проводиться в селе Подлесная Тавла Кочкуровского района на территории музея «Этно-кудо» им.В.Ромашкина.

Но для того чтобы достойно отметить эти знаменательные даты, работникам музея предстоит решить ряд проблем, и поэтому, просим оказать помощь в этом всех, кому не безразлично благополучие единственного музея В.Ромашкина.

Небольшой саманный дом, что и является музеем, за это время порядком износился и требует капитального ремонта как внутри помещения, так и снаружи. Нам очень не хватает комнаты под хранилище постоянно пополняемого фонда. Требуется строительство уличного навеса для сохранения этнографических материалов, предметов быта и ведения дворового хозяйства эрзянского населения. Хотелось бы реализовать постоянную мечту В.Ромашкина—построить действующую традиционную эрзянскую баню «по-черному». Кстати, к реализации этой идеи мы уже приступили. Мастера резьбы по дереву ОО «Эрьмезь» П.Рябов и М.Ширманкин срубили сруб, а материал помог приобрести генеральный директор ОАО «Мордовпромстрой» В.Д.Егоров, за что ему низкий поклон.

Так как музей посещает много детей и студентов, необходимо, чтобы они почувствовали себя в музее как в машине времени, ощутили незримую связь времен от Тюшти до Йовлань Оло. Надо, чтобы они прикоснулись к этнокультурным истокам того народа, на земле которого они живут, чтобы хоть чуть-чуть почувствовали, что уходит огромная, духовно-нравственная, уникальная эрзянская культура, самобытная экологическая среда. Во время экскурсий мы стараемся использовать игровые моменты, одеваем детей в национальные костюмы, даем играть на музыкальных инструментах, проводим мастер-класс резьбы по дереву, пытаемся вводить элементы национальных детских игр. Игры это огромный, ценный, неиспользованный клад. В.Брыжинский в своей книге «Серебряные цепочки» (Сиянь рисьминеть) пишет: «Игра - одна из значительных сторон человеческой деятельности. Создаваемая столетиями, связанная с бытом, с родовыми и семейными отношениями, с праздниками и обрядами, с народной педагогикой и эстетическими взглядами, игра стоит в ряду лучших творений традиционного искусства».

Р.Водясова, работает в музее на общественных началах. Она успешно применяет в своей практике элементы национальных эрзянских игр, воспроизводит детские игры, в которые играли тавлинские ребятишки в прошлом веке.

Для дальнейшей работы в этом направление есть идея построить большие детские качели, что поможет также красиво и полезно проводить фольклорные мероприятия. К сожалению, сегодня в музее официально оплачивается только один сотрудник, но площади музея, количество экспонатов и этнографических материалов, проводимых мероприятий, требуют финансирования дополнительного работника. Решение всех этих проблем требуют материальных вложений.

Республика Мордовия находится на пороге грандиозных событий—1000-летия единения наших народов с народами России. Мы возлагаем большие надежды, что организаторы проведения этого праздника не обойдут вниманием и наш музей. Уверен, будет огромное количество гостей пожелавших посетить «Этно-кудо».

Чтобы достойно представить дом-музей имени В.Ромашкина на этом празднике, нам, надеемся, помогут как поклонники таланта музыканта, так и Администрация Кочкуровского муниципального района, Поволжский центр культур финно-угорских народов, Министерство по национальной политике, Министерство культуры Республики Мордовия. Также, обращаемся всем, кто когда-то вел переписку с В.Ромашкиным, имел деловые, либо творческие контакты и сохранил какие-то записи, фотографии передать их в музей «Этно-кудо» хотя бы в форме ксерокса. Эти бесценные документы уже принадлежат истории. У нас на территории Республики Мордовия, а тем более в диаспоре, крайне мало музеев, мемориальных знаков, скульптурных памятников великим эрзянам прошлого и настоящего, исторических, этнографических и архитектурных памятников. Так давайте же все вместе содержать, посещать и оберегать хотя бы этот бесценный музей «Этно-кудо» имени В.Ромашкина и создавать новые музеи для прославления достойных представителей нашего народа.

П.Рябов—Калаганонь Керяз, директор музея «Этно-кудо» имени В.Ромашкина.

Вирь ало Тавла веле. 10.01.2011.


http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?n=3445&nom11=345<\/u><\/a>

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 187
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 13.05.11 17:44. Заголовок: http://shot.photo.qi..



Нуянь Видяз

Васолдо ванозь неяви седеяк!

<\/u><\/a>

Ледстнемат Йовлань Олодо, умонь шкань Эрзянь келень чиденть

*********

Видестэ редякшынызе тень Ине поэтэсь, кадык ёвтакшнызеяк аламнеде лиякс: «Чамасто чамас ванозь чаманть тон а нейсак!» Видестэ, ды аволь педе-пес. Йовлань Оло маласто ванозьгак неявкшнось цитниця тештекс. Эрямстонзояк лемезэ жойнезь жойнесь. Содылизь ламо масторсо. Вана уш кеметь иеть арась ютксонок, а совси «Эрзянь Масторс», а ёвтни ансяк ютавтозь концерттэнзэ, теезь тевдензэ, мезе арси теемс седе тов. Айгсь эйстэнек ды кармась чарькодевеме, марявомо покштояк покш ёмавксось.

Яла кортыть: а полавтовикс ломанть арасть. Кортыть… Куш кодамо кие илязо ули – превей, аволь пек, сюпав талантсо эли сынтемест – сонзэ кондямо а муят. Эрьвась сонсь. Эрьвань эсензэ обуцязо, арсеманзо, вановтонзо, ёжонзо… Паряк, сы шка ды сы Олонь кондямо. Ансяк сон уш ули а Йовлань Оло. Вадря-берянь, ансяк а сон.

1990-2000-це иетнестэ Эрзянь Келень чись Эстэнь Масторсо мольсь таргонь перть. Вастовоматт, концертт, выставкат…

Те ульнесь, маряви, 2001 иень чадыковсто. Пачкодинек Таллиннс. Чокшне малава сынек «Монастырень амбарс». Истя лемдязь ресторан ёнов молиця кудось. Мекс истя, а содан. Содан лиядо: тесэ ютавтневить эрьва кодамо Раськень концертт, вастовомат, читть. Се чись алтазель Эрзянь келентень. Ветицязо «Торама» моронь курось.

Залось пешксе. Ушодовсь чокшнесь. Концертэнть вети «Торамонь» прявтозо, Йовлань Оло. Корты, яволявтни моронь лемтнень, ёвтни эрзякс. Вакссонзо цёразо Виталий. Сон стакачинь апак сода тетянзо валонзо ютавты эстэнь кельс. Оршазь цератне весе эрзякс. Викшнезь панарстост сельметь а саевить!

Моро, омбоце, колмоце… Вайгельтненень тарка а саты, бажить ушов, олячис. Моротнестэ ламот таргсевиця валт-вайгельть. Эрязасто моравикс морось серьгедсь киштеме. Стувор-столь экшсэ аштицятне сеске кундасть кедте-кедьс, ды теевсь покш, капшазь чарыця эрий кирькс. Гайги морось, даволкс чары кирьксэсь. Кургтне цимбельдить мизолкстнэде.

«Торамо» серьгедсь од, нусманя моро. Залось оймась. Морось прядовсь, Виталий эстэкс мерсь тере (сюкпря) кунсолыцятненень ды цератне валгсть сэрей, кумажавидьга, таркинестэнть. Тарказост кузсть Эстэнь Масторсо эриця эрзянь аватне, сынст морокурост. Прявтост Клинова Раиса. Оршазь, оршазь сынь кода мазыйстэ! А стяко Париж макснесь те мазычинть кис сырнень медаль. Кие-кие, а французтнэ чарькодить, содыть лув оршамонь тевтнесэ.

Покш концертэнь эрзянь кувтась прядовсь. Поладызь моронь пелькстамонть украинань, молдавань ды лия раськень вейсэндявкстнэ.

Таргазель кенярксчинь стувор (столь). Каванямкатнеде, симемапельтнеде эль эзь лондадо! Ёвтазельть аволь аламо паро валт эрзянь келень Чиденть, «Тарамодо». Шумбрачи арсесть эрзятненень лия раськень ломантне. Сайнесь ды паро валт ёвтась Эстэнь Масторсо Россиянь посолось (кучовиксэсь). Ульнесь сон нинзэ марто.

Ютасть се чиденть мейле иетнеде байтяк. Ламо-мезе неезденть-марязденть удемстэнь нардавсь. Кадовсь, ванстовсь превсэнь се чокшнеденть истямо пелькске: шказо пелеведе мейлень малав колмо част, а ёвтавияк кода сась удомам, сизинь, а моротне гайгить, гайгить… Инешкипаз, зярдо лотки те кеняркс, чирень а содыця леесь? Ведьметне Олонь ды Яаконь, «Монастырнеь амбаронь» прявтонть кедьсэ. Кевкстнян сынст, састыне, ёжонь марязь ледстнян талаень шкадонть.

...Валдо, астувтовикс картина кадовсь удемень сормсевксэзэнь 2001 иестэ Тартусо ютавтозь Эрзянь келень чиденть.

Ускимизь Ратушань кузтема икелев. Кудонтень совамсто Йовлань Оло лыйк келемтизе Мордовиянь Масторкоцтонть (флагонть) ды минь, Эрзянь Масторсто сыцятне, «Торамонь» цератне моразь, кузинек ратушань омбоце этажс, совинек вастневемань апокш залс. Теке шкастонть лия кенкшка моразь совасть Эстэнь Масторкоцт марто Клинова Раисань Эстэнь Масторсо эриця эрзянь аванзо. Эйстэнек комсь малава. Стинек келейгавтозь чирькекс. Сеске совасть залонтень мазыйстэ оршазь мазый од ава ды цера. Аванть кедьсэ канднемкай. Сон ютась икельганок ды эрьвась эйстэнек сайсь кандтнемкайстэнзэ шампанскойде пештезь бокал.

Церась, Тарту ошонь мерэнть полавтыцязо, ёвтась паро арсемат миненек, Мордовиянтень, шумбрачинь арсемань валт эрзянь раськентень. Эстэнь кельстэ эрзянь кельс ды мекевланг ютавтсь Нина Асмяа (сон Мордовиянь Березникень буе Гузынцы-Кузвелень, содыль сестэ вете-кото кельть).

Каршо вал кирдинь Эрзянь келень идема Фондонть пельде мон. Меринь сюкря Эстэнь Масторонь ды эстэнь вейсэндявксонь прявтнэнень паро вастоманть кис, арсинь паро эрямо эстэнь раськентень, ванстомс ояксчинть ды олячинть, эскелямс эрямонь китнева прянь кепедезь ды моразь.

Копордынек мизолдозь-пеедькшнезь кандозь шампанскоенть ды «Торамо» вейсэ Таллинстэ сыця эрзянь аватнень марто серьгедсть, зэрть мерсть вальматне, васня эрзянь, мейле эстэнь Моро.

Вана кодат валдо, оймень эждиця, паро ежонь сыремтиця ледстнемат кадовсть Эстониясо се улемадонть, се Эрзянь келень Чиденть, Йовлань Олодо. Ламо мартонзо лезэв тевть теекшнынек эрзянь келенть идемга, седеяк ламо теевлинек, ансяк…

***

Таштамковонь 6-це чистэ «Торамонь», Йовлань Олонь вечкицянзо, сыть Сыть Вирь Тавлав (Мордовия) Россиянь ламо ёндо.Сыть омбо масторстояк. Олонень топодевельть 60 иеть. Весе виенек путома, илязо тееве те фестивалесь ансяк киштемань-морамонь лезэвтеме илакс. Истятнеде косо ансяк а ютавтнить! Эрьва сыцясь (эрьвась!) теевезэ «Эрзянь Мастор» газетанть, «Чилисема», «Сятко» журналтнэнь лангс сёрмадстыцякс. Ансяк истя! Теемс сыцятнень аволь ансяк киштицякс-морыцякс, васняяк арсицякс, ловныцякс, седе ламо содыцякс, эрзянь келень ванстыцякс. Те минек ВАСЕНЬ меленек, ВАСЕНЬ бажамонок, ВАСЕНЬ мелявксонок. А ловныця нациясь – а раське, а нация. А кие а ловныця ломанесь?

Нуянь Видяз

[BR]
http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?n=3576&nom11=353<\/u><\/a>

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 217
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 17.06.11 16:37. Заголовок: http://shot.photo.qi..




Данильчев Александр ды Сантяй.


Йовлань Олодо ледстнема


Йовлань Олонь 60-це Чачома чизэнзэ

****

Тундонь чокшне. Сурвелень клубось тыц пешксе. Сыцятнень кортамодост — шалт. Тия-тува чийнить эйкакшт. Кие-бути стясь таркастонзо ды кедьсэ ахолдась ялгань туртов. Се мизолдозь мольсь монь ваксс ды озась чаво таркантень. Ламотне аштить стядот. Сыньгак учить…

Течи тей сы морамо «Торама» - сехте содавикс эрзянь ансамблясь. Покш мельсэ учить морыцятнень лисемаст. Ней ломантне содавикст весе финнэнь-угрань мастортнэнь келес. Эрьванть ули мелезэ кунсоломс чачома кельсэ гайгиця морот.

Монень 10 иеть… Эзинь содаяк, мезекс сынь ды мезе тесэ теян. Недлядо икеле школасо мерсть, келя, сыть морамо ламо ломанть. Монь сеске кирвайсь мелем варштамс, кить истя сыть миненек инжекс. Аштян эсь таркасон ды арсян эсень мезе-бути эйкакшонь тевтнеде. Ледстия школасо ютавтозь чинть, кудосо авань марто кортнеманть… Ды апак учо, сеске «Бом, бом, бом…». Кие-бути колмоксть вачкодсь барабанс (джембес). Клубонть куншкава кармасть молеме эрзянь оршамосо ломанть ды седямо музыкань эрьва кодамо инструментсэ. Ваныцятне цяпасть цёратненень ды покш мельсэ ушодсть ваномо-кунсоломо концертэнть. Кеменьшка ломанть чалгасть сцена лангс, ды вейкесь эйстэст, сехте сэреесь, раужо чересь, ушодсь мезе-бути кортамо. Аламо шкань ютазь ломантне таго кармасть цяпамо. Монь вакссо аштиця сыре бабинесь мерсь: «Те, цёрынем, Владимир Ромашкин – минек содавикс морыцянок». Мон сеске ушодынь ваномо те ломаненть лангс, сонзэ мельга ды абунгадынь, кодамо мазый сонзэ вайгелезэ. Весе ушодсть морамо, ды ломантне кенярдозь вансть сынст лангс. Монгак ванынь ды пек кенярдынь миненек сыця инжетненень. Шкась ливтязь ливтясь. Меельцекс эрзянь оршамосо аватне ушодсть книгань явшеме. Монгак арсинь саемс ды ловномс истямо книга. Ансяк кие-бути икельдем стясь таркастонзо ды цопадсь кавтошка экземплярт. Ды весе… Книгатне прядовсть. Концертэськак прядовома лангсо… Монь вакска ютась сонсь Владимир Ромашкин, ды сонзэ лангс ванозь арсезевинь: «Кодамо вадря те ломанесь. Сон весе виензэ путызе морамонь тевентень. А стяко минек велень эрицятне сакшность ваномо ды кунсоломо «Тораманть». Паряк сон сы миненек невак зярдояк?».

Истямо мель марто мон сыргинь кудов, ды малавикстнэнень ёвтнинь те сэрей ломанденть. Чинь ютазь неинек сонзэ телевизоронь экрансто. Сюкпря теть, Йовлань Оло!


Данильчев Александр, Cурвеле, Мордовия


http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?n=3640&nom11=355

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 3997
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.06.11 11:44. Заголовок: Инзейне1 пишет: Йов..


Инзейне1 пишет:

 цитата:
Йовлань Олонь 60-це Чачома чизэнзэ



Вадрясто! Ансяк, седеяк пароль, истя мазыйстэ сеск невтнемс истямо паро кулятнень. Те тенек пек эряви. Зярс минь а чарькодтяно, кода пек эряви сеск невтнемс паро эрзянь кулятнень. Сёрмадодо, эрзят! Тезэнь, "ЭМ"-с, лияавяк....

Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 170
Зарегистрирован: 21.05.09
Рейтинг: 1
ссылка на сообщение  Отправлено: 18.06.11 19:51. Заголовок: "В последние год..


"В последние годы жизни, в контакте с русским реконструкторским движением, Владимир Ромашкин встал во главе молодежного движения «Од Вий» (Новая сила)"
Те кода движениясто лемезэ?

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить



Пост N: 177
Зарегистрирован: 22.10.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 19.06.11 21:27. Заголовок: Сантяй пишет: Те ко..


Сантяй пишет:

 цитата:
Те кода движениясто лемезэ?



Как такого движения не было. Были исключительные организаторские способности Владимира.

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 219
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 14.07.11 20:19. Заголовок: Раськеютконь астувто..


Раськеютконь астувтовиця вастома


Йовлань Олонь 60-це чачома чизэнзэ

Ромашкин Володядо мон васенцеде маринь Вирь Тавла велисо чувтосто керсицянь I Международной семинарсо 2001 иестэ.

Раминь аудиокассетат эрзянь ды мокшонь моро марто, ютксост ульнесть «Торамонь» морот.

Кудов самодо мейле зярыя шкань ютазь, инжекс сась ним патязо Валя, Калмыкиясто. Сон кассетатнень ютксто муизе ды путызе магнитофонс «Тораманть». Кудось пешкедсь ламо вайгельсэ морамодонть, конань эйсто мезе бути сялгсь седейс. Васенцеде марязь моротне марявсть ды неявсть пек содавиксэкс. Мелезэм ледсть минек Эрзя Норка велень сыре атятне, конатнень морост марсинь вишка шкастом. Моротнень эйстэ оймес-седейс чудезь-чудсь виевдеяк виев вий, кона пешти ойменть ды седеенть теке лисьмапрясто ведь. Эйсэст марявсь вирень ды паксянь вармань гайгемат, кизэнь лембе, телень якшамо, ды истят «гайтень велямот», кодамот мон зярдояк эзинь марсе, ялатеке монень пек содавикст ды малавикст. 2002 иенть мон Шемешеень творчествань кудонь ялгатнень ды тонавтницятнень , вейсэ Вирь Тавлань «Эрмезень» марто пурнынек Пенза ёнксонь народной творчествань музеенть кудосо выставка. Сарансто ды Тавласто Пензав те выставкантень сакшщность зярыя инжеть. Тавлань «Эрмезень» вейсэндявксонь керсицятне: П. Рябов, Н. Бочкин, А. Рябов, В. Ширманкин, «Эрзянь Правдасто» Р. Щанкина, «Келунь» солисткась А. Атласова, Кочкур буень культурань прявтось ды лият. Ютксост ульнесь сэрей мазый пшти сельме цёра, кона музеень вишкине комнотасонть сумкастонзо таргась столь лангс миемс аудиокассетат. Мон молинь малазонзо, кочкинь эстень кассетат ды карминь мартонзо эрзякс кортамо. Истя теевинь содавиксэкс В. Ромашкинэнь, Ёвлань Олонь марто.

Выставкань аравтнемадо мейле минь сыргинек Пензасто Шемешеев. Ардомань перть кортнинек ванькс эрзякс, мон ёвтнинь Эрзя Норкань ёвтнемат, кортнинек эрзянь ёмамо чиденть, образованиянь, культурань тевтнеде. Шемешеев пачкодинек чоподава. Райононь прявтнэнь вастомадо, ужинамодо мейле Володя ды Тавлань керсицятне молинек монень кудов удомо. Керсицятнень марто таго озынек столь экшс, Володя отказась теде, мерсь пек сизесь ды прязо кармась сэредеме.

Сон кувать кортнесь монь низаванть марто, кевкстнесь эрямодонзо, соды-арась эрзянь морот, мекс монь тейтернетне кортыть рузокс. Валске марто ярсамодо мейле сыргинек Шемешеень ПТУ-в. Залось пряс пешксе. Тонавтыця мастертнэ, теке милицият, аштить группаст перька, ваныть, иляст уле кольницят. Мон сцена лангсто пшкадинь ваныцятненень, ёвтынь тенст кить икелест, кевкстнинь, кить тесэ эрзят. Аламот кедест кепедизь. Мон карминь ризнэме вастомадонть. Мейле кортась Р. Щанкина эрзянь эрямодонть, энялдсь а виздемс кортамо эсест кельсэ, а стувтомс минь китяно.

Лиссь сцена лангс Оло эрзянь панарсо. Каштмолезь, пшистэ варштась ваныцятнень лангс, сайсь нудей ды апак капша кармась нудейсэ седямо. Залось таймазкадсь. Теке меньгак гипнотизер истямокс теизе. Морамонь човор, Оло ванькс эрзянь кельсэ ёвтнесь эрзянь моронь сюпав читнеде, Тюштядо, Инешкипаздо. Тонавтынзе ды кармавтынзе весень эрзякс озномо.

Сельмень палозь, весе кепедизь верев кедест Оло мельга ды рангстасть: «Паз, Чангодть! Паз, Чангодть!». Мейле Оло сцена лангсто валгсь ды весень кармавтынзе кедсек-педсек якамо ды морамо. Кортамодонзо ды морамодонзо мейле весе эйкакштне лиссть ушов минек ильтямо. Эрявсь ардомс Пензав выставкань панжомо. Выставканть панжомсто сон таго морась зярыя морот. Монь лемс морызе «Тюштя» моронть. Арсесь тень шубрачи ды эрзянь мель. Мельспаросо ледстнян те вастоманть. Сюкпря теть, Оло, морот кис, седеень паломат кис, конань эйстэ сыремсть ламо лия седейть! Сюкпря теть монь сыргозевтеманть кис! Сюкпря теть монь тейтертнень кис, конат кармасть кортамо аваст кельсэ! Максозо Вере Пазось теть паро эрямо тоначисэ! Ознок Инешкипазонтень минек кис, илязо ёма Эрзянь Масторось!

Туркичев А.П.,

Пенза ёнксонь Шемышей веле


http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?n=3678&nom11=357


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 224
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.07.11 12:36. Заголовок: http://shot.photo.q..





ВАЛДО ОЙМЕ...

Йовлань Олонь 60-це чачома чизэнзэ
Йовлань Оло… Ромашкин Володя… Те лементь ледстямсто седеем свал скирдасы а евтавиця ризкс, валдо нусманячи. Истямо жо валдо, кодамо валдо оймель сонсь Оло…

Сельмем икеле нейгак ашти неявксось: келейстэ панжови «Чилисемань» редакциясо кенкшесь, ды нупальнезэм сови сэрей, коськаня рунго, тея чачо, мизолдыця Оло. Бути а совиль зярыя чить пецек, содылинек: Оло «Тораманзо» марто гастрольсэ.

Кортнинек эрьва мезде. Весемеде сеедьстэ, чарькодеви, эрзянь культурадо, кезэрень койтнеде, моротнеде. XX-це пингень 90-це иетне монь туртов ульнесть истят лакицят! «Масторавань» промкстнэ, 1992-це иень кизна Вирь Тавласо васенце Озксонть ютавтомазо, мейле «Эрзява» вейсэндявксонть ды «Ламзурь» ансамблянть пурнамозо-важодемазо. Вай, зяро мелявкст, стакачить, каршо молемат-пирявкст изнязь-цидярдозь! Лиясто пирявкстнэ истят сэреельть ды нардевельть, марявсь: весе, те – пе, а ютавить. Истя ульнесь, зярдо «Ламзурем» марто вырновтымизь ошонь культурань центрасто, косо ютавтнинек репетициянок. Пандодо, келя, ярмакт нупаленть кис. Косто сынст саемс аволь профессиональной морыцятненень? Селмонок новольсть, тунь рипакадынек: пурнавкшнемс тенек а козонь. Марясь зыяндонть Оло, сась, оймавтымим: кортнян, келя, эсень РДК-нь прявтаванть марто («Торамась» сестэ аштесь «Строитель» клубсо), сон ломанесь вадря, превей, арсян, нолдатадызь. Мон пелезевинь: рузонь газетатнесэ лемдясть эйсэнь минень – сюнонь националисткакс, сепаратисткакс, радикалисткакс, - а нолдасамизь клубонтень. Чинь колазь совась нупалезэм: азе, келя, Светлана Петровна бажи нееметь, кортнеме мартот. Иля пеле, марят, мон евтыя, кода тонь севныть, меринь, кодамояк сон аволь националистка, сепаратистка. Те паро эрзянь ава, кона вечксы раськензэ ды бажи кандомс тензэ лезэ.

Видеяк, Светлана Петровна вастымим мельспаросо, кевкстимим, кодат коллективенть мелензэ–бажамонзо (евтынь: вельмевтемс-невтнемс эрзянь кезэрень койть-кирдат) ды явсь репетициянок туртов нупаль. Зяро теде мейле кенярксов вастомат, поэзиянь чокшнеть, эрзянь койть невтинек-ютавтынек Культурань те кудосонть! Ськамонокак, «Тораманть» мартояк. Се шкань фототнень ванкшномсто ламо мелезэнь ледни…

Ледстнеса, кода ульнинь мартонзо кодамо-бути семинарсо Нижнейсэ мейле Самарань эрзятнень кедьсэ. Арсемась ульнесь Олонь. Адя, келя, мартонок. Тон кармат евтнеме эрзянь евтамот, пачтят кезэрень озноматнеде, минь тень кемекстасынек умонь моротнесэ. Истя теинекак.

А стувтовить Суоминь ды Эстэнь Масторов вейсэнь якамотнеяк ды се, кода кецязь вастыльть эрьва косо «Тораманть»! Оло истя ёроковсто, чевтесты пейдекшнезь-раксезь ветиль концертэнть, истя весень ёжост кепедилинзе, натой а киштицянтькак кармавтылизе киштеме! Мельсэнь нейгак ашти, кода Тампере ошсо эрзянь нудейтнень седямост коряс прамозост киштнесть финнтнэ.

Олонь обуцязо аволь весень кондямоль. Сон маштыль эрьва ки марто кортамо, лия марто ладямо, марявсь, апаронь арсицянзояк арасть. Та-кие тень ловсь покш ёжовчикс. Арсян, те аволь ёжовчи. Инешкепазось макснесь тензэ истямо чансть: сон апаронтькак маштыль велявтомо паров. Зярдо авиденть неемстэ мон ушодылинь машнетеме, чумонь теицянть сёвномо, Оло свал мериль: «Мезеяк, мезеяк, Кемаль. Истяткак ломанть эрявить. Сынь невтить, кодамокс а эряви улемс, кода а эряви теемс. Теяк лезэ канды!». Ульнесть-арасельть сельмень сявадыцянзо? Ульнесть! Ёроков, превей, бажиця ды тевень теиця ломаненть свал улить сявадыцянзо-сэвицянзо. Те, кода мерить, а минек эйстэ ушодовсь, а минек эйсэ прядови.

Олонь паронзо пандомга монгак мейсэ – а мейсэ бажинь лездамо тензэ. Зярдо кармась анокстамо компакт-дискень нолдамонтень, пшкадсь:

— Умонь моротне сёрмалезельть 19-20-це пингетнестэ ламонь таркава пельсрузыязь эрзянь пельде, неят, зяро эйсэст рузонь валт. Ванськавтыть тексттнэнь, тон поэтат, содасак, кода те теема. Вейкеяк а эсенек вал илязо уле! Компакт-дискесь кадови-ванстови сы шкас, минденек мейлень эрицятне содаст, кодамо ульнесь алкуксонь эрзянь келесь!

Мон, кода маштынь, топавтыя энялдоманзо.

Эрзятнень лезэс вейсэнь тевенек поладызь моротнеяк, конатнень Оло сермадынзе монь стихем коряс: «Колмо штатолт», «Пазморо» («Тондеть моратано, Чипаз!»), «Сексень моро», «Кайгавтомо Паганини», «Зярдо нусманя монень». Сынь вечкевсть раськенек туртов, кона-конань морсить сцена лангсояк, сеедьстэ гайгить радиова, телевидениява.

Пек шкадо икеле тусь юткстонок те ине ломанесь. Калмонзо вакска ютамсто (лиясто тува якан ялгань умарьпирев) свал лоткан сюконямо тензэ. Ваннан ледстнема кевентень тештазь чачонзо лангс ды ризнэзь арсян, кода а видестэ та-кие мерсь: «незаменимых людей нет!». Кинень полавтови Йовлань Оло?! Киненьгак! Зяро сон тейсь эрзянь ды мокшонь морамо койтнень кепедемаст туртов ды зяро теевель!

Зярдояк а стувтса, кода сон сурсо невтизе монень, мейсэ явови эрзянь морамось мокшонсенть эйстэ. Те аволь салавань тев, мон свал кортынь, сермадынь ды нейгак варштавксом эйстэ эзинь пота: мордват арасть; финнэнь – угрань буесэнть улить кавто башка раськеть – эрзят ды мокшот, истя жо, кода славянонь буесэнть улить рузт, белоруст, украинецт, болгарт, полякт ды седе тов; тюркань буесэнть – татарт, башкирт, туркат ды с.т. Содан, мейсэ явовить эрзянь ды мокшонь кельтне, оршамотне, викшнематне. Явовить-арась морамонь койтне? Бути явовить, кода, мейсэ? Весть кевкстия теде Олонь. Явовить, келя, ды вана кода: мокшонь моросо вайгельтне ладявить истя, кода суром аравтынь (ве кедень невтиця суронть путызе омбоце кедень невтиця суронть лангс кувалт); эрзятне морамсто вайгельтнень ладить истя (кавонест кедень суртнэ недявсть сур-сур юткова). Мон натой ильцядевинь, кода чарькодевиксстэ панжизе тень кевкстемам смустензэ.

Сюкпря Инешкепазонтень: эрямонь ким лангсо вастневсть тень ламо паро ломанть. Ютксост пародояк парось – Йовлань Оло, кона вестькак эзизе мие, эзизе чополгавто ялгаксчинек ды сонзэ эйс домка кемемам.


Маризь Кемаль

2011 иень медьговонь 10-це чи.

Саран ош


***

«ЭМ»-нь пельде. Йовлань Оло вечкилизе Эрзянь Масторонть. Ялгакс ды нардев нежекс ловсь «Эрзянь Масторонть». Эрьва гастрольде мейле сыль редакцияв ды максыль вишка репортаж ютазь концертнэде. Эринек мартонзо ояксчисэ. Секскак сонзэ лемсэ фестивалентень эрьва сыцясь теевезэ «Эрзянь Масторонь» сермадстыцякс-ловныцякс. Кемтяно, Олонь кецневтьсынек, кундындерясынек истя лемензэ. Паз, чангодть! Лездак кастомс «Эрзянь Масторонтень» селмот, срадост сонзэ вельде моротне-кулятне масторонть келес.


http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?n=3693&nom11=358


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator


Пост N: 77
Зарегистрирован: 13.12.10
Рейтинг: 0
ссылка на сообщение  Отправлено: 29.07.11 21:00. Заголовок: «Кинень полавтови Йо..


«Кинень полавтови Йовлань Оло?! Киненьгак! Зяро сон тейсь эрзянь ды мокшонь морамо койтнень кепедемаст туртов ды зяро теевель! »
Те алкукс истя. Видестэ корты Маризь Кемаль.
Парсте сермадозь. Эрзянь тантей кельсэ, истя, кода машты ансяк Кемаля...

Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 238
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 15.09.11 19:29. Заголовок: http://shot.photo.q..




Оло Йовлань – вадря ломань. Зинёронь Сантяй

Оло Йовлань – вадря ломань

Таштамковонь 6-це чистэ Вирь Ало Тавла велесэ тешкставсь Йовлань Олонь 60-це чачома чизэ ды теке шкасто ютавтозель 3-це эрзянь кезэрень моронь фестивалесь. Пек пароль ваномс инжетнень лангс Обран ды Пенза ёнкссто, Татарстансто, Самарасто ды минек чачома эрямо таркасто. Сакшность Кочкурбуень ламо велетнестэ. Весе ульнесть мазый оршамопельсэ, пейдсть ды кенярдсть. Ульнесь мелем снимамс Ташто Мурза велень аватнень марто, зярдо сынь столь лангс путнесть эрьва кодат тантей ярсамопельть. Сынь мерсть: «Седе тов, од цёрам. Зярдо весе вачкасынек». Мейле, мейле, истяк кадовсь мейлекс… Берянь… Кортнинь чачома Сурвелень аватнень, «Сурань зорюват» ансамблянь морыцятнень марто. Каванимизь пси ды тантей сывельямдо. Сынь Мурань велень аватнень столь экшс. Вера патям сеске керясь тень лембе панжакай ды мерсь: «Ярсак, минек весемеде тантейть каванямканок!». Мезе ансяк арасель столь лангсо: ям, прякат, салтозь пангт, алт, од модамарть (мик псить!)… Сельгетькак чудезь туить. Сюкпря тенк, ават!

Покш мельсэ лездынь Аношонь Тумайнень. Сон Лукоян ошсто, Эрзянь культурань Музеень прявт. Вейсэ понгавтнинек фотовыставкань фотографиятнень. «Эрзянь лисьмапря» фестивалесь нейгак ашти оймесэнь. Од ледстнематне седеяк кепедизь ёжом те покш чистэнть. Фототнень лангс ванозь, эсь прят неемстэ тееват лездыцякс ды виевекс. Кортнинек Тумай марто оймеде оймес…

Видьстэ меремс, од ломантнеде сакшность аламо, куш те Покшчиденть ёвтазель ламоннень. Мекс, алкукскак, эзть са? Паряк, тевть эли невак мезеяк лия? А содан. Но кить ульнесть, арсян, кувать а стувтсызь те чинть. Покш мельсэ ванынь Учеватонь Сантяй ялганть лангс, конась ансяк-ансяк совась «Торамань» морамонь куронтень. Мазый оршамотне ды нудейсэ налксемась пек вечкевить цёрантень. Арсян тензэ од ды келей эскелькст. Пенза ёнкссто сакшнось «Капельки» эйкакшонь ансамблясь. Эйкакштнэ морасть парсте, ды тенст кувать цяпасть ваныцятне. Шнамонь валт эряви ёвтамс «Мерема» ансамблянь морыцятненень. Сыньгак невтизь пряст пек виевстэ. Мазыйстэ оршазь тейтертне сыцятнень ды инжетнень марто кортасть эрзякс. Виктор Рауткинэнь морамсто киштсть весе цёратне ды аватне. Те кельме чистэнть Раутонь Видяй «эждинзе» ломантнень. А стяко ламотне цяпасть Самарань инжентень. Башка эряви тешкстамс Удмуртонь Масторсто инженть Уткина Надеждань, кона покш мельсэ сась те фестивалентень. Авась свал моры удмуртонь морот. Весенень вечкеви сонзэ човине ванькс вайгелезэ ды мазый оршамонзо. Надежда – содавикс финнэнь-угрань морыця. Сеедьстэ ардтни финнэнь-угрань раськетнень эрямо таркаваст. Сон свал покш мельсэ сакшны тенек инжекс.

Меельце пелев Финнэнь-угрань Равонь кужонь центрась казсь сыцятненень шнамо конёвт ды казнеть. Од ломанень вейсэндявксонть пельдеяк ёвтазельть ламо лембе валт весень туртов, казезельть шнамонь конёвт Пензасто эйкакштнэнень, «Мерема» ансамблянтень ды лия сыцятненень. Весе кадовсть мельспаросо.

Арсян кавто иень ютазь пуромить седе ламо од ломанть, кармить покш мельсэ тешкстамо содавикс морыцянть чачома чинзэ ды свал содамо, ёвтнеме весенень Йовлань Олодо.

Сюкпря Йовлань Олонень,

Сон эрзянь ине ломань!!!

Зинёронь Сантяй,

Сурвеле, Мордовия

http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?n=3740&nom11=361



Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
moderator




Пост N: 239
Зарегистрирован: 20.07.10
Откуда: Челябинск
Рейтинг: 2
ссылка на сообщение  Отправлено: 15.09.11 19:40. Заголовок: http://shot.photo.qi..





Йовлань Оло открыли бюст


5 сентября в Национальном театре состоялся «круглый стол», посвященный песенной культуре эрзи, и вечер памяти Владимира Ромашкина. 6 сентября в селе Подлесная Тавла Кочкуровского района Мордовии продолжились мероприятия, посвященные памяти заслуженного деятеля искусств РМ, кавалера ордена Крест Земли Святой Марии (Эстония), лауреата Государственной премии РМ, лауреата премии им. А.П. Рябова Владимира Ромашкина, которому в этом году исполнилось бы 60 лет.

В этот день на территории музея был открыт бюст В.И. Ромашкина (Йовлань Оло). Над памятником, который изображает Владимира Ромашкина в эрзянской рубахе с музыкальным инструментом «торама» в руках, скульптор Григорий Филатов работал более полугода и подарил его музею Ромашкина.

Почетное право открыть бюст предоставили главе администрации Кочкуровского района Светлане Герасимовой и сыну Владимира Ивановича, руководителю ансамбля «Торама» Андрею Ромашкину. Светлана Николаевна отметила хорошую работу сотрудников музея «Этно-кудо» и презентовала необходимый для работы компьютер. Эстонский гость Яак Прозэс в своей речи отметил, что сегодня в Эстонии действуют фан-клубы Владимира Ромашкина и друзей «Торамы».




Филатов Гринька - Йовлань олонень скульптуранть арсицясь
http://www.erzia.saransk.ru/arhiv.php?=3739&nom11=361


Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
администратор




Пост N: 4206
Зарегистрирован: 17.11.06
Рейтинг: 6
ссылка на сообщение  Отправлено: 15.09.11 22:43. Заголовок: :sm36: ..




Эрязо Эрзянь Масторось!
Эрзят, илядо пеле эрямо эрзянь мельсэ.
Эрзянь мель, эрзянь кель, Эрзянь Мастор!
Спасибо: 0 
ПрофильЦитата Ответить
Ответ:
1 2 3 4 5 6 7 8 9
видео с youtube.com картинка из интернета картинка с компьютера ссылка файл с компьютера русская клавиатура транслитератор  цитата  кавычки оффтопик свернутый текст

показывать это сообщение только модераторам
не делать ссылки активными
Имя, пароль:      зарегистрироваться    
Тему читают:
- участник сейчас на форуме
- участник вне форума
Все даты в формате GMT  3 час. Хитов сегодня: 21
Права: смайлы да, картинки да, шрифты нет, голосования нет
аватары да, автозамена ссылок вкл, премодерация откл, правка нет